Rätt betallösning för rätt kund – så väljer du den bästa för din webbshop
Hem SPONSOR Rätt betallösning för rätt kund – så väljer du den bästa för din webbshop

Rätt betallösning för rätt kund – så väljer du den bästa för din webbshop

Publicerat av: Redaktionen

Med ett ökande antal köp som görs online växer också kraven kring säkra betalningslösningar.

Enligt en undersökning av Nets, en av betaltjänsterna i Sverige, kan en mindre välanpassad lösning sänka såväl intäkter som antalet kunder för en webbutik. Detta eftersom många konsumenter hellre väljer att avbryta sina köp om det önskade betalsättet inte finns i kassan.

Att hitta den bästa betallösningen för din webbutik

Rätt betallösning för rätt kund – så väljer du den bästa för din webbshop

Tyvärr finns det ingen ”one size fits all”-lösning för

betalningar online, och vilken som är den bästa för din webbutik är svårt att säga. Det hela beror på vad konsumenterna efterfrågar och vilka valmöjligheter de vill ha.

Inom flera olika branscher har det uppkommit olika lösningar som är nischade mot de olika segmenten. Ett exempel på detta är casinobranschen, där man ser att allt fler spelar casino utan svensk licens med Trustly. Ser man däremot till klassiska webbutiker är det oftast Klarna Checkout som leder. Mestadels eftersom konsumenter har möjlighet att betala med såväl kort och banköverföring som mot faktura eller delbetalning, och skapar därmed en större valmöjlighet och variation.

Att hitta den bästa betallösningen kan vara utmanande eftersom alla konsumenter har sina egna preferenser. Men det finns några steg att ta för att se vad som passar din webbshop och dina kunder.

  • Se över din målgrupp – vilka typer av kunder ingår i din målgrupp, och hur vill de betala? Beroende på vilka produkter du säljer kan kraven se annorlunda ut än vad du erbjuder idag.
  • Lista alternativen – vilka alternativ finns idag på marknaden som passar din målgrupp?
  • Kompatibilitet – ta reda på vilka betallösningar som kan integreras med din plattform och ditt affärssystem.
  • Gör en behovsanalys – tyvärr gör många företagare misstaget att bara se till kortsiktiga lösningar. Men hur kommer behovet för betallösningar se ut framöver? Det kan alltså vara värt att göra en analys över målsättningen för företaget och hur komplex betallösningen behöver vara.

Hur vill dagens kunder betala?

Som nämnt ovan är en stor frågeställning i val av betallösning hur dina kunder vill betala online. En tumregel är att erbjuda olika metoder för att få kunderna att stanna kvar, men om man frågar dem direkt – vilket svar får vi fram?

Enligt Nets rapport för 2020 var det fortsatt många konsumenter som välde att genomföra sina betalningar med kort rent generellt. I samma kategori landade Swish och faktura på andra- och tredjeplats respektive, men ser man till endast onlinebetalningar har fördelningen börjat se annorlunda ut.

Kortbetalningar är inte längre på förstaplats

Kort har länge varit en populär betalmetod för såväl fysiska köp som de som görs online, men i dagsläget är det fakturabetalningar som tar ledningen. Anledningen till detta är att allt fler konsumenter känner en ökad säkerhet. Hela 59% av de tillfrågade i undersökningen angav just tryggheten som skäl till att byta bort kortbetalningen mot en faktura.

Sett till olika åldrar är även fakturan överlägsen i samtliga åldersgrupper (18-29 år, 30-49 år, 50-64 år och 65-79 år) och det är egentligen endast i de lägre åldersgrupperna skillnaden mellan kort och faktura är mindre. I de äldre grupperna är skillnaden mellan att välja faktura före kort mer påtaglig.

Sammanfattning

Ser man till statistiken är en slutsats att allt fler konsumenter vill kunna välja faktura som betalmetod. Däremot ska man heller inte utesluta de andra lösningarna som kort och Swish, då dessa är fortsatt populära i både yngre och äldre åldersgrupper, och kan minimera risken för att intäkter och kunder går förlorade.