Marknadsavdelningar och reklambyråer har länge betraktat demografi som den viktigaste parametern när de bestämmer annonsstrategi för sociala medier.
En ny studie som TikTok presenterar idag utmanar den bilden och kan komma att ändra sättet marknadsförare arbetar på för att nå konsumenter i sociala medier. Enligt studien måste marknadsförare framöver fokusera mindre på konsumenternas ålder och mer på deras tankesätt på olika plattformar.
Sedan annonsering i sociala medier började för flera decennier sedan har det accepterade sättet både i Sverige och internationellt för att nå rätt målgrupper varit att fokusera på demografi, som exempelvis ålder. En ny studie genomförd av Clear Strategy på uppdrag TikTok visar nu att marknadsförare måste omvärdera sina marknadsföringsstrategier och istället fokusera mer på konsumenternas tankesätt.
TikToks studie omfattar 9 299 respondenter i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien. Genom att undersöka varför konsumenter engagerar sig på olika plattformar lyckades studien identifiera sju olika distinkta tankesätt som konsumenterna har när de är på de olika plattformarna, vilket kan komma att få stora följder för reklam och marknadsföring framåt. Användarna på TikTok kan primärt sorteras in i kategorierna ”underhåll mig”, ”delta”, ”uppryckning” och ”upptäcka”.
– Under många år har marknadsförare varit besatta av demografi. I kommunikationsbranschen har vi länge sett en persons födelseår som deras mest definierande egenskap. Men i verkligheten tillskriver vi bara personen karaktärsdrag och egenskaper som lika gärna kunde stämma in på vem som helst. På TikTok är vi övertygade om att tankesätt betyder mer än ålder. Det är fel att dela in generationer i separata grupper, på TikTok är det tydligt att tankesätt trumfar generationer, säger Stuart Flint, Head of Global Business Solutions Europe på TikTok.
Användarnas olika tankesätt
Enligt studien från Clear Strategy och TikTok finns det sju distinkta tankesätt bland konsumenter i sociala medier:
- Underhåll mig. Personer med detta tankesätt vill le och skratta, bli underhållna och inte ta saker så seriöst. De är öppna inför innehållet de får ta del av. Om de ser något de gillar kanske de visar det för en vän eller för sina barn.
- Delta. Personer med detta tankesätt vill dela upplevelsen med andra och vara en del av en gemenskap. De är redan i en positiv och öppen sinnesstämning. De behöver inte se ”må bra”-innehåll utan är mer intresserade av att dela med sig av sina åsikter, vad de har för sig och vad de känner.
- Uppryckning. Personer med detta tankesätt vill ”stänga av” för ett ögonblick och inte behöva tänka på verkliga livet. Visa inte dem något de behöver tänka till kring. De vill ha glatt, avslappnande och njutningsfullt innehåll – inte nyheter, meddelanden eller uppdateringar om andra människor.
- Upptäcka. Personer med detta tankesätt vill ha lite distraktion för att få ett avbrott i vardagen – de är entusiastiska inför att upptäcka något nytt eller intressant och att hålla sig uppdaterade med de senaste nyheterna. De vill dock inte stänga av helt, utan samtidigt känna sig produktiva.
- Hålla sig uppdaterad. Personer med detta tankesätt vill känna till allt som pågår – oavsett om det handlar om kändisar, kreatörer, trender, intressen eller personer de känner. De vill inte nödvändigtvis prata med något – de vill bara hålla sig uppdaterade.
- Sammanför mig. Personer med detta tankesätt vill prata och skoja med personer som de känner väl. De vill inte scrolla förbi innehåll som bara de kan se – för dem handlar det helt och hållet om att spendera tid med sin familj och sina vänner.
- Lära. Personer med detta tankesätt har något specifikt i åtanke som de vill lära sig mer om – oavsett om det handlar om att förbättra sig själv, förstå något eller lära sig om olika produkter och tjänster. Eftersom de är fokuserade på något specifikt vill de inte behöva scrolla förbi massor av innehåll som inte är relevant, som roliga klipp eller uppdateringar från andra.
– De tankesätt vi identifierat innebär möjligheter för reklamköpare och marknadsförare att kasta ut gamla teorier och istället bygga olika associationer för sina varumärken. Studien visar att TikTok är en plats för underhållning och att TikTok-användare är mer öppna för reklam än användare i andra sociala medier. Det betyder att TikTok är den perfekta plattformen för marknadsförare som vill nå sina målgrupper på ett autentiskt, kreativt och engagerande sätt, avslutar Stuart Flint.