Nordic Nest, en snabbväxande e-handlare inom inredning och skandinavisk design, har valt RELEX Solutions för att stötta deras detaljhandelsplanering.
Företaget erbjuder fler än 20 000 produkter, från fler än 200 varumärken, på deras 10 hemsidor världen över. Efter en ökning på 80% omsatte företaget 320 miljoner kronor 2018, och med en stark förväntad årlig tillväxt insåg Nordic Nest att deras expansion inte skulle vara möjlig med de befintliga manuella planerings- och prognostiseringsprocesserna.
Detaljhandlarens CEO, Bank Bergström, ville skräddarsy Nordic Nest’s planering och prognostisering för var och en av deras hemsidor, samt kunna automatisera största delen av sitt orderarbete. De hade målet att uppnå bättre kommunikation mellan kollegor och leverantörer, samt en bra tillgänglighet året runt – särskilt under kampanjer.
”Snabb tillväxt är den bästa sortens utmaning man kan ha,” säger Andreas Elmqvist, CPO på Nordic Nest. ”Men det betyder också att vi måste ha effektiva processer i bruk, annars riskerar vi att köra fast.
Efterfrågeprognoser och planering är båda viktiga delar när det kommer till att säkerställa fortsatt operationell effektivitet. Att ta in ett system som kan stötta våra planerare är därför en prioritet för vår framtida tillväxt.”
”Vi vänder oss till RELEX för ett system som tillåter oss att växa, ger oss full synlighet över vår verksamhet och ger våra medarbetare möjligheten till kreativ problemlösning istället för att behöva fokusera på rutinmässiga administrativa uppgifter.”
”På RELEX får vi möjligheten att lösa några av de bästa problemen inom detaljhandeln,” säger Mia Lindh, Project Manager på RELEX Solutions. ”Den snabba tillväxten som Nordic Nest genomgår ger oss precis den utmaning som vi tycker om, och det är roligt att få spela en roll i att förbereda dom för nästa steg i deras utveckling.”