Salesforce har studerat data från över 2000 e-handelssajter i 54 länder där 29 miljarder besök från en miljard kunder har analyserats.
Den globala trenden är att e-handeln har ökat under Q2 2021 jämfört med Q2 2020.
Intäkterna ökade med 3 procent, trafiken ökade med 8 procent och den genomsnittliga intäkten ökade till 2,91 USD per besök.
Norden går mot strömmen – e-handeln minskar
De nordiska länderna utmärker sig i statistiken genom en minskad e-handel under perioden. Trafiken minskade med 5 procent och det genomsnittliga ordervärdet minskade med 10 procent till 1,86 USD.
– Norden ligger redan väldigt långt framme när det gäller e-handel och och att e-handeln tappar fart beror sannolikt på en coronaeffekt. Här har vi inte haft lika hård lockdown som många andra länder, vilket gjort att e-handeln får större konkurrens av de fysiska butikerna, säger Dan Bjurman Sverigechef på Salesforce.
– När detaljhandlarna nu påbörjar förberedelserna för julhandeln indikerar detta att de ska fortsätta fokusera på att skapa goda och personliga shoppingupplevelser online och underlätta hanteringen av potentiella utmaningar runt leveranskedjan och pristillväxt, säger Frank Rombouts, ehandels expert på Salesforce.
Trenden kring minskad e-handel i Sverige bekräftas av Handelsbarometern för juli publicerad av Svensk Handel. Där lyfter de fram att i takt med att allt fler vaccineras och att smittspridningen minskar har människor återigen börjat söka sig till de fysiska butikerna, något som ger en viss effekt på e-handeln.
Trender inom e-handel i Norden under andra kvartalet 2021:
- Minskning i trafik och bokningar. Under andra kvartalet 2021 upplevde onlinebutiker en nedgång i trafik (-5%) och order (-10%), jämfört med föregående år.
- Mobiltelefonen fortsätter att vara onlinehandlarnas föredragna verktyg, både för forskning och beställning av varor. 69% av trafiken och 57% av beställningarna kom från mobiltelefoner.
- Vi spenderade i genomsnitt mer pengar (15%) per köp jämfört med andra kvartalet 2020. Vi betalade i genomsnitt 940 SEK per köp, vilket är 127 SEK mer än vi spenderade under samma period förra året.
- Onlinebutiker som erbjuder sökfunktion kan öka försäljningen. Under första kvartalet 2021 använde 7 procent av de nordiska nätbutikerna sökfunktionen i webbutiker. Under andra kvartalet steg andelen till 10 procent och 29 procent av nätbutikernas försäljningsintäkter kom från köpare som använde sökfunktionen. Det verkar således som att en bra sökfunktion kan hjälpa till att öka försäljningen.