Din webbsida är ansiktet på ditt företag.
Kunder förväntar sig att den är snygg, lättanvänd och fungerar utan krångel, annars letar de sig snabbt någon annanstans. Här kommer tio säkra tips på vad man måste ha koll på för att inte förlora kunder i onödan på grund av onödiga störningar.
Tiden i drift – upptiden
Att sajten över huvud taget fungerar är ju a och o. Om den ligger nere bara i några minuter kan försäljningen minska märkbart. Ju oftare det händer, desto mer riskerar det att skada företagets rykte. Upptiden är därför utan tvekan den enskilt viktigaste indikatorn att ha koll på.
För en fullständig översikt över upptiden på din hemsida, bör du ha kontroll på upptiden för dina olika nyckelsidor. Upptiden mäts vanligtvis i procent. En allmän regel är att sträva efter “fem nior”, dvs 99,999 procents upptid.
Uppladdningstiden
De flesta kunder är otåliga. 40 procent överger en sajt som tar mer än tre sekunder att ladda. Om sidan inte laddar tillräckligt snabbt, hinner de lämna din sida innan du hinner fånga in dem med ditt erbjudande.
Ett gemensamt mätvärde för att bestämma en webbservers respons är ”tid till första byte” (TTFB). TTFB påverkas av tre faktorer: när en fråga skickas till servern, när svaret bearbetas och genereras och när det skickas tillbaka till klienten. Genom att skicka förfrågningar från olika ställen kan du kontrollera hur snabbt din webbserver svarar.
Hämtningstiden för hela sidan
En annan viktig sak att koll på är laddningstiden, som ger en hint om hur lång tid det tar att ladda ner källkoden från en viss sida. En besökare på din sajt kan bara agera på dina erbjudanden om hela sidan, inklusive bilder och videoklipp har laddats. Laddningstiden kan ha stor påverkan på affären. Exempelvis gjorde Amazon en procents förlust i intäkter per 100 millisekunders platsbelastningsfördröjning och Mozilla förbättrade sin konverteringsfrekvens med 15,4 procent genom att förkorta laddningstiden med 2,2 sekunder.
En kort laddningstid förbättrar inte bara användarupplevelsen, utan ökar också sökrankningen på Google. Google har angett sidhastighet som en av algoritmens rankingfaktorer.
Ett enkelt sätt att förbättra laddningstiden är att minska bildstorleken. I många bildbehandlingsprogram finns alternativet att minska filstorleken på bilderna. Ett annat alternativ är att vara värd för din webbplats på ett innehållsleveransnätverk (CDN). Ta reda på hur du väljer en CDN-leverantör.
Felaktiga länkar
Hela webben är byggd på hyperlänkar. I värsta fall har din sajt några som leder till felmeddelandet 404. Kanske har du stavat adressen fel eller så existerar den länkade sidan inte längre. Oavsett orsak så är det negativt för verksamheten:
- Kunder blir frustrerade och ditt företags rykte kan skadas
- Det ger intryck av att du inte har koll på din verksamhet
- Det kan påverka konverteringen om länkarna ligger på en säljsida
- Din sidrankning på Google kan gå ner
Se alltså till att regelbundet kontrollera din webbplats för trasiga länkar. Online-verktyg som W3C Link Checker är bra verktyg för ändamålet. Om du kör en stor webbplats, leta efter ett professionellt verktyg som körs regelbundet och meddelar dig om trasiga länkar. När du byter namn på eller tar bort sidor, se till att du omdirigerar den gamla sidan eller webbadressen till en destination på samma eller liknande ämne, om möjligt.
Kundresan – beställningsprocessen
En fungerande beställningsprocess är avgörande för verksamheten. Se till att dina besökare kan gå igenom hela processen utan problem. Genom att övervaka viktiga arbetsflöden ser du till att dina kunder kan handla på det sätt du har tänkt dig. Det bästa sättet att göra det på är att använda ett automatiskt testningssystem som kan följa en definierad sekvens av webbadresser.
På samma sätt bör du kontrollera att registreringen till ditt nyhetsbrev fungerar korrekt. Ett fel under prenumerationsprocessen kan kosta dig många potentiella kunder.
Dina kunder måste också kunna logga in på din webbplats utan problem. Inloggningsproblem är störande och kan få dem att lämna din sajt utan att genomföra planerade köp.
PRTG innehåller en HTTP-transaktions-sensor för övervakning av interaktiva hemsidor. Sensorn övervakar till exempel om inloggningar eller kundvagnar fungerar korrekt.
Databasprestanda
Många webbplatser innehåller dynamiskt innehåll som hämtas från databaser. Ibland är orsaken till en mycket långsamt svarande webbplats helt enkelt att databasen svarar långsamt.
Därför är det en god ide att övervaka svarstiden för dina frågor till databasen. Ta reda på vilka frågor som tar mest tid och försök att optimera dem. Dessutom bör du övervaka din databas övergripande prestanda för att ta reda på om den är en flaskhals. Det kan också vara klokt att skapa varningar om resultaten av dina frågor innehåller felmeddelanden eller levererar resultat utanför de förväntade värdena.
Geografisk prestanda
Kontrollera hastigheten och tillgängligheten för din webbplats från olika delar av världen (till exempel med PRTG Cloud Ping Sensor eller med Cloud HTTP Sensor) och se till att kunderna får tillgång till din tjänst från alla håll och upplever en bra prestanda – oavsett var de befinner sig geografiskt.
Speciellt om du har ett globalt verksamt företag eller har kunder från olika delar av världen är det viktigt att du övervakar din geografiska prestanda. Använd exempelvis dina analysdata för att välja vilka platser du ska fokusera på.
Hårdvaran på din webbserver
Log-filer, databasposter, foton och filmer kan förbruka mängder av diskutrymme. För att undvika dataförluster behöver du ha koll på ditt lediga diskutrymme. En vanlig orsak till webbplatsfel är en hög CPU-belastning. För många aktiva processer överbelastar din CPU och sakta ner hela servern. Det finns flera orsaker till ett högt CPU-utnyttjande: Kanske är det en ny applikation som är problemet eller kanske din webbplats lockar många fler besökare. Om du upplever en hög CPU under en lång period bör du överväga att uppgradera din hårdvara. Dessutom bör du hålla koll på minnesanvändning och diskutrymme på din webbserver.
Besökare på webbplatsen
Trafiken till din sajt är en viktig indikator för framgången med din verksamhet. Självklart måste du skapa en bra sajt och optimera omvandlingsfrekvensen, men utan besök till sajten är det bortkastat jobb.
Om du vet hur många som besöker din sajt kan du dessutom lättare bedöma hur mycket belastning den klarar. Ständigt ökande trafik kan vara en anledning till att uppgradera dina webbservrar. Om antalet besökare sjunker behöver det inte handla om att kvaliteten i ditt erbjudande har blivit sämre. Det kan också bero på ett tekniskt problem med din webbplats.
Ett fantastiskt gratisverktyg för att både mäta antalet besökare på din webbplats och få detaljerad statistik om webbplatstrafiken är ju Google Analytics.
Du måste också ha koll på om många människor vill besöka din webbplats samtidigt, till exempel efter att ditt företag nämns i media, eller efter en stor marknadsföringskampanj. För att vara beredd på trafiktoppar är det bra att regelbundet köra stresstester för dina webbservrar. Ett bra verktyg är Load Impact, som tillåter upp till fem fria stresstester för din webbplats.
Webbkvaliteten
Förutom att övervaka alla tekniska prestandaindikatorer bör du hålla koll på kvaliteten på din hemsida. Kvalitetskontrollen ska göras regelbundet och manuellt. Värdefullt innehåll och en bra användarupplevelse är grunden till en framgångsrik webbplats. Även Google lägger allt större vikt vid användbarhet och innehåll. Här är några frågor som du kan överväga för din “kvalitetsrevision”:
- Hur intuitivt är det att navigera på din webbplats?
- Har varje sida ett tydligt syfte?
- Är texten välstrukturerad och uppdelad i små och läsbara delar?
- Är färgerna harmoniska och är texten läsbar avseende textstorlek och färg?
- Är ditt språk och ditt tilltal lämpligt för din målgrupp?
- Är informationen verkligen intressant för dina besökare?
- Går du regelbundet igenom och rensar bort felstavningar och föråldrat innehåll på sajten?
Genom att ha koll på de här sakerna lägger du grunden till en webbplats med hög kvalitet. Dina kunder kommer att uppskatta att besöka den och om några problem uppstår kan du reagera snabbt.
Jörg Hollerith, Senior utvecklingschef, Paessler.