Lifvs öppnar obemannade butiker på Stripes betalplattform

Sveriges nyaste butikskedja är i grunden inte ett handelsföretag. Utan ett techföretag. 

Stripes Nordenchef Erik Olofsson

Tack vare ny, avancerad digital teknik kan Lifvs starta en kedja helt med obemannade livsmedelsbutiker. Planen är att öppna 300 butiker till slutet av 2021.

Sedan åtminstone 90-talet har tusentals närbutiker försvunnit i Sverige. De har ersatts av enorma mathallar i industriell skala, i köpcentra dit kunderna måste ta sig med bil. Nu vänder trenden. Köpcentra tappar kunder. Miljömedvetenheten ökar. Och – nu finns ny teknik som öppnar för affärsmässiga alternativ.

”Vårt koncept är mycket enkelt”, säger Daniel Lundh, delgrundare och affärsansvarig för den nystartade butikskedjan Lifvs, som i mars öppnade sin första butik i Bålsta mellan Enköping och Stockholm. ”Vi öppnar små digitala obemannade livsmedelsbutiker nära villa- och radhusområden som idag har långt till närmsta matbutik.”

Även om konceptet egentligen inte är konstigare än obemannade bensinstationer eller solarier behöver en obemannad livsmedelsbutik mer avancerad teknik för att fungera stabilt. Den som vill bli kund hos Lifvs laddar ner en app i mobilen. Genom den identifieras varje kund och släpps in, dygnet runt. Kunden väljer ut sina varor och skannar dem som i en vanlig obemannad kassa. Även själva köpet sker genom appen som kunden kopplat till sitt betalkort.

”För att vara ett verkligt alternativ måste vi ju ha ett komplett sortiment”, säger Daniel Lundh. ”Många har trott att detta är endast en convenience butik med basvaror, men i Lifvs hittar du allt från färska grönsaker till gelatinblad.”

Sortimentet på runt 500 artiklar klarar alltså vad som behövs till en komplett middag eller myskväll vid teven. Baserat på varje kunds inköp kan också riktade personliga erbjudanden tas fram. Lifvs vill även bygga en lokal förankring runt varje butik, bland annat genom att donera en andel av omsättningen till någon ideell verksamhet. Kunderna får helt enkelt rösta om vart pengarna ska gå, kanske till en idrottsklubb eller en pensionärsförening.

När Bålsta utvärderats ordentligt tänker Lifvs starta ytterligare 20 butiker i år. De ska anläggas i kluster med fyra-sex butiker i varje, så nära varandra att en butiksansvarig effektivt kan fylla på med varor och se till att allt fungerar. Varje butik kommer färdig i en prefabricerad byggnad som sätts på plats med en kranbil. Sedan är det bara att koppla in elen, fylla på hyllorna och slå upp dörrarna.

Stabil betalplattform avgörande

Obemannade matbutiker kräver avancerad teknik. Det handlar om exempelvis övervakningssystem, kameror som registrerar vad som händer i butiken, kontroll av att kylar och frysar fungerar som de ska, digitala skärmar, digitala prisskyltar, lagersaldo mm.

”Av helt avgörande betydelse var att få en bra betalpartner”, betonar Daniel Lundh. ”Vi valde Stripe av många skäl. Själv är jag ingen tekniker, jag ser till det affärsmässiga, att systemet ska funka stabilt. Vi testade förstås även med andra leverantörer men Stripes lösning var så väl dokumenterad och enkelt förklarad att till och med jag förstod den. Och våra tekniker och utvecklare var väldigt imponerade av hur lätt det gick att integrera Stripes API:er. Vi är nog den första digitala matbutiken att anlita Stripe och vi hade en del kommentarer om olika funktioner vi vill ha anpassade till våra behov och det lyssnade Stripe verkligen på och gav oss precis de features vi önskade. Vi är otroligt nöjda med kundsupporten. Inte minst därför att vi ju ännu är ett okänt företag.”

Lifvs använder betalningsfunktionen Charge som ligger integrerad i den app kunderna installerar i sina mobiler. Där dras betalningen direkt från kundens konto. Ingen fakturering krävs. Det är alltså mycket enkelt för kunden, som exempelvis slipper identifiera sig med Bank-ID.

”Vi välkomnar verkligen Lifvs som kund”, säger Stripes Nordenchef Erik Olofsson. ”Vi uppskattar nytänkande i alla former och vi utvecklas förstås också av att förfina vårt erbjudande när kunder kommer med önskemål om nya funktioner och nya sätt att använda vår plattform. Nu ser vi verkligen fram emot att hjälpa Lifvs växa, i Sverige och internationellt.”

Redan har Lifvs fått påstötningar från andra länder om att ta konceptet ut i Europa. Det är en naturlig utveckling, menar Daniel Lundh, men först ska etableringen av åtminstone 100 butiker i Sverige klaras av.

”Men när vi går ut internationellt om ett par år är det perfekt att ha Stripe som partner och redan från start ha ett betalsystem som klarar olika valutor och betalningssätt. Det känns också bra att vi med Stripe redan nu är förberedda inför SCA, alltså EU:s nya regelverk för autentisering, som träder i kraft i september. Bara det ger oss en styrkeposition.”

De boende nära butiken i Bålsta har verkligen välkomnat möjligheten att handla lokalt, när som helst på dygnet och slippa ta bilen till mataffären. ”Vi får höra att även en obemannad butik kan göra ett område mer levande”, säger Daniel Lundh. ”Vi får mycket uppskattning. Det är jätteroligt. Och vi kan säkert utveckla verksamheten med tiden, exempelvis låta butikerna bli upphämtningsställen för paket.”

En detalj i sammanhanget som också glädjer Daniel Lundh är att det ännu inte varit något som helst svinn i Bålstabutiken. Kunderna betalar för sig. De är identifierade när de går in i butiken som även har kameraövervakning.

”Och det finns ingen tobak eller annat stöldbegärligt”, påpekar han. ”Vem tar risken att åka dit för lite kexchoklad?”

Mer om Stripe: Stripe Checkout blir en del av Centras internationella erbjudande