Lika säkert som att värmeböljorna kommer varje sommar, kommer det längre fram i sommar att rapporteras i media om butiker som är tomma på fläktar och luftkonditionering.
Nu kan NetOnNet dela med sig av insikter som avslöjar hur temperaturberoende svenskarna är när det kommer till köp av fläkt och AC.
Slutsatsen är enkel: Svenskarna klarar inte av att planera för sommarvärmen.
Först när det blir varmt köper vi fläktar och luftkonditionering. Siffrorna visar att ha-begäret ökar, gradvis.
Genom att jämföra temperaturer dag för dag med försäljningskurvorna för fläktar och luftkonditionering kan NetOnNet nu visa hur varje enskild värmebölja under sommaren skapar rusning efter produkter som erbjuder svalka.
– Det mest slående med vår research är att det verkar som att svenskar kanske inte riktigt litar på väderleksrapporterna eller har glömt hur varmt det faktiskt blir – det är först när värmen har kommit som man blir påmind. Vi ser att en varm dag och en varm natt är nödvändiga för att svenskar ska köpa fläktar och luftkonditionering, även om man i verkligheten har kunnat se flera dagar i förväg att det kommer en värmebölja. Det säljs få fläktar och luftkonditionering precis innan värmen slår på, jämfört med när värmen redan har kommit, säger Sofie Struwe, CCO på NetOnNet.
Hon jämför planeringen av att köpa fläktar och luftkonditionering med julhandeln.
– Det är nästan lika säkert att det kommer en eller flera värmeböljor under sommaren som att det blir julfirande. Ändå verkar det som att vi blir lika förvånade varje år. Och där vi märker att svenskar blir allt bättre på att planera julklappsinköp i god tid ser vi inte samma trend med fläktar och luftkonditionering.
Baserat på historisk försäljning och väderdata från maj, juni och juli 2021 har NetOnNet jämfört försäljningen av fläktar och luftkonditionering i Stockholmsområdet med temperaturkurvan. Korrelationen är slående.
– Vi vet förstås att varmt väder leder till mer försäljning av fläktar och luftkonditionering, på samma sätt som kallt väder på vintern leder till försäljning av element och värmare. Vi ville ändå titta närmare på detta. På så sätt är det också lättare att säkerställa att vi har tillräckligt med produkter tillgängliga vid de olika tidpunkterna under sommaren.
Sofie Struwe beskriver fjolårets trender så här:
Den första värmeböljan:
– Efter en kallstart i maj, med en medeltemperatur på cirka 8 grader, tog vädret upp sig ordentligt i mitten av maj. Sedan fick vi en femdagarsperiod som faktiskt var den första riktiga sommarvärmen förra sommaren, med en medeltemperatur på runt 20 grader. Även om detta knappast kvalificerar för ordentliga sydliga temperaturer kunde vi se en tydlig försäljningsökning på hela 349 % i snitt per dag jämfört med början av maj.
Den andra värmeböljan:
– I juni fick vi en ännu varmare period vilket gjorde att ännu fler svenskar ville svalka sig i värmen. Under en veckas tid låg medeltemperaturen på cirka 23 grader – och svenskarna var verkligen på hugget för att köpa fläktar och luftkonditionering. Försäljningsökningen på 1808% jämfört med början av maj ger en tydlig bild av att värmen började bli besvärande för många.
Den tredje värmeböljan:
– Efter några lite svalare dagar fick vi under en vecka i senare delen av juni en extrem värme med dagstemperaturer nära 30 grader och en medeltemperatur på över 26 grader. Detta var också den största vågen när det gäller försäljning av fläktar och luftkonditionering förra året. Många hade kanske klarat sig utan extra kyla i 20-23 grader, men när termometern visade sydliga temperaturer ökade försäljningen med extrema 3752%, jämfört med början av sommarperioden. Detta ledde nog till att många då också köpte fläktar och luftförhållanden som kom väl till pass när temperaturerna efter denna period också var ganska höga.
Den sista värmeböljan:
– I slutet av juli såg vi några dagar med de högsta temperaturerna under 2021. Här låg dagarna i snitt över 27 grader i Stockholm (baserat på väderdata från Arlanda). Detta ledde till att många som inte hade köpt en fläkt eller luftkonditionering under de första värmeböljorna ändå kände sig i behov av en svalkande räddning. Här såg vi en försäljningsökning på nästan 1691% jämfört med början av sommarperioden, vilket är särskilt uppseendeväckande då det hade varit flera rejäla värmeböljor innan detta och många därmed hade köpt fläktar eller luftkonditionering.
Enligt NetOnNet är upplevelsen av korrelation mellan temperatur och försäljning av kylande produkter ganska lika varje enskilt år och 2022 ser inte ut att bli något undantag.
– Tyvärr vet vi att klimatförändringarna är stora och att det inte är en tillfällig trend, så det finns ingen anledning att tro att det inte kommer att gälla i år också – och de kommande åren. Vi ser redan en liknande trend i år, men eftersom det inte varit några särskilt tydliga värmeböljor i maj och första delen av juni har vi sett en extrem försäljningsökning nu i midsommarhelgen. Det har sålts lika mycket de senaste dagarna som totalt under hela maj och juni tillsammans, säger Sofie Struwe och avslutar:
– Vi ser också att många i större utsträckning föredrar AC istället för att köpa en traditionell fläkt, eftersom man då får möjlighet att styra temperaturen bättre och skapa ett bättre inomhusklimat – något som verkar bli allt viktigare för svenskar. Det bästa rådet vi kan ge är att försöka köpa fläktar eller luftkonditionering tidigt på säsongen, när inte alla andra ska köpa det. Då är du redo redan när värmeböljan kommer – för den kommer. Genom att vänta tills det varma vädret gör entré riskerar du att bli utan produkterna du letar efter. Det kan bli en svettig affär.