I dag meddelar Klarna och Varner att ett omfattande samarbete inleds i Norden.
Som en del i Varners resa mot att bli Nordens ledande omni-handels modeföretag kommer alla företagets varumärken, som exempelvis Cubus, Bik Bok, Carlings, Volt och Dressmann, från och med nu erbjuda sina kunder en smidig och enkel betalning online via Klarna Checkout.
Familjeägda Varner är ett av Nordens mest framstående retailbolag och genom samarbetet med Klarna accelererar Varner nu sin satsning på e-handel. Under våren och sommaren har Varner sett ett kraftigt ökat intresse för sina onlinebutiker, och kommer ha en omsättning online runt en miljard SEK i år.
– Vårt och hela retailbranschens behov av att erbjuda kunder en friktionsfri köpupplevelse online har ökat ytterligare det här året. Klarna har flera av världens ledande varumärken inom mode och livsstil i sin portfölj och vi är övertygade om att deras expertis och erfarenhet kommer göra våra kunder ännu nöjdare och leda till ett långvarigt partnerskap mellan Klarna och Varner, säger Knut Vidar Nilsen, marknadschef på Varner.
Utöver Klarnas smidiga kassa med flexibla betalningsalternativ kommer Varners varumärken även erbjuda Klarna Shipping Assistant (KSA). KSA möjliggör för kunder att själva välja leveranssätt och utlämningsställe, exempelvis i närheten av jobbet istället för hemmet, allt för att göra hela köpet smidigare för kunden. Dessutom kan kunden följa leveransen i Klarnas app och få en notis om när paketet är tillgängligt för upphämtning.
– Varner har som ambition att ligga i framkant, inte bara när det gäller mode, utan även när det gäller innovation och service till sina kunder. Det gör oss till en ‘perfect match’ och vi är oerhört stolta över att få vara med och utveckla köpupplevelsen hos Varners många och älskade varumärken. Genom det här partnerskapet får Varners varumärken ökad exponering mot Klarnas miljontals appanvändare i Norden, samtidigt som Varners kunder får en enkel och smidig köpupplevelse både vid själva köptillfället men också efter köpet, exempelvis vid val av leverans och eventuell returhantering, säger Joakim Lundberg, Sverigeschef Klarna.