Antalet varumärkesansökningar i USA som har lämnats in av kinesiska företag sedan 2014 har ökat med 800 %, visar en ny studie av CompuMark, världsledande inom forskning för skyddslösningar bland varumärken.
Senast år 2020 förväntas Kina ta över USAs roll som världens ledande källa till utländska varumärkesansökningar, enligt en studie gjord av företaget CompuMark, världsledande inom forskning och skyddslösningar för varumärken.
Trender för varumärkesansökningar är en stark indikator på ekonomisk aktivitet. Under de senaste två åren har antalet kinesiska varumärkesansökningar i utländska register fördubblats, då kinesiska företag lämnade in nästan 120 000 ansökningar i utlandet under 2017.
Studien Chinese Brands Go Global sammanställdes av CompuMarks Custom and Managed Solutions Team med hjälp av SAEGIS, världens största varumärkesdatabas, som analyserade 62,6 miljoner aktiva varumärken i 186 varumärkesregister över 200 länder. Undersökningen belyser inhemska och utländska ansökningar av kinesiska varumärken, som gjordes mellan 2014 och 2017.
Antalet varumärkesansökningar i USA som lämnats in av kinesiska företag har ökat med 800 % sedan 2014. Hela 50 000 av de 120 000 varumärkesansökningar som kinesiska företag lämnade in i utlandet under 2017, lämnades in i USA. Siffran motsvarar ungefär 10 % av alla de ansökningar som lämnades in till amerikanska varumärkesregister på ett år. Detta tyder på att USA nu är den stora marknaden för kinesiska varumärken och markerar därmed ett fokusskifte bort från deras traditionella målmarknader – grannländerna i Sydostasien.
Varumärkesansökningar innehåller information om marknader (registreringsland), tid (ansökningsdatum), källa (ansökningsland) och affärsverksamhet (klasser och specifikationer).
Rapporten fortsätter med att avslöja var i världen de kinesiska varumärkesansökningar lämnades in, var i Kina ansökningarna kommer ifrån och vilka kinesiska industrier som driver tillväxten framåt för globala varumärken.
Även på hemmaplan fortsätter den fenomenala tillväxttakten för antalet kinesiska varumärkesregistreringar. Med över 1,4 miljarder konsumenter ses den kinesiska marknaden som ett huvudmål för internationella varumärken. Som ett resultat är Kinas inhemska varumärkesregister det största i världen och accepterade över fem miljoner nya varumärkesansökningar 2017.
60 % av alla globala varumärkesansökningar under 2017 lämnades in till kinesiska register. I Kina lämnades fler ansökningar in under en vecka i september 2017, än i hela EU-registret under 2016.
– Trender i varumärkesansökningar ger kraftfulla indikationer på ekonomisk aktivitet. Kina är ett bra exempel på detta. Vår rapport visar att kinesiska varumärken har gått från plats 10 till 2 i världen på bara 4 år, sett till antalet ansökningar. Ansökningsvolymen berättar en historia som kan avslöja eller till och med förutse riktningen för regional eller global handel. Om den nuvarande trenden fortsätter kommer kinesiska varumärken inom kort att kunna utmana de amerikanska varumärkenas globala dominans, säger Jeff Roy, President, CompuMark.
– Kina, med sin stora och allt köpstarkare befolkning, antar stadigt en alltmer framträdande roll även på den globala marknaden för varumärkesägare, vilket tydligt framgår i vår nya studie som sammansatts gav CompuMarks dataanalysexperter, säger Rob Davey, Senior Director, Managed Solutions & Global Markets på CompuMark,