Innovativ SEO gynnar e-handeln

Trend i e-handelsdrivna branscher

Innovativ SEO gynnar e-handeln 1Hela världen går just nu igenom en kris där inte bara vår hälsa och liv står på spel, utan också vår framtida ekonomi. Inte minst gäller det detaljhandeln, men det finns ett ljus i tunneln, och det kan man finna i en innovativ SEO som gynnar e-handeln.

Allt sker online och i dessa tider kan man ju tycka att e-handeln är en av branscherna som kanske till och med kan öka nu när allt fler sitter hemma och inte får röra sig bland folk. Men krisen slår även där. Coronans effekt gäller hela ekonomin. Men, med det sagt, så har just e-handeln, där spelbranschen är som starkast, kanske bäst förutsättningar att klara sig ur krisen. Förutsatt att man satsar på en mer aktiv strategi.

Håll ut och satsa istället

Passa på att investera i innovativ och långsiktig SEO, det vill säga bygga för framtiden när allt vänder upp igen. Spelbranschen är den bransch man kan ta lärodom av när det gäller SEO. Med strategiska SEO-upplägg är det en bransch som står stadigare än många andra branscher när stormen slår till. De positionerar sig högt i sökmotorerna vilket resulterar i ökad verksamhet. På etablerade samlingssajter lyckas exempelvis experterna möta besökares efterfrågan på casinos utan svensk licens, säkerhet, erbjudanden etc. Kampen mot klockan är dock hela tiden påtaglig, det vill säga att det måste finnas en likviditet eller “krigskassa”, om man så vill, att orka satsa långsiktig när det inte kommer in några intäkter och man har löner att betala.

Fundera inte ens över en paus

Å andra sidan är det en större katastrof att stanna av och tappa farten helt. Det är lätt hänt att man drabbas av panik och alla beslut skjuts på framtiden. En SEO-strategi som avbryts abrupt är inte till nytta för någon och för varje dag den står i väntläge så förlängs också uppförsbacken till intäkter när ekonomin väl vänder. När kundernas köpkraft är tillbaka blir det avgörande att finnas högt upp i sökmotorerna. På så sätt kan återhämtningen gå mycket snabbare. Konststycket att få tillbaka kunder och vinna nya kan därmed bli en mycket lyckosam kombination.

Investera i video content

Vi är på väg in i en ny era, där video content som länge varit på frammarsch, kommer att vara etablerat hos de allra flesta. I samband med att vi inte kan träffas, så sker möten via video, såväl som att vi håller kontakten med våra äldre släktingar på samma sätt. Med andra ord är vi i ett paradigmskifte avseende mötes- och samtalskultur som kommer hålla i sig även efter att Coronavirusets framfart ebbat ut. Att producera intressant video content kan därmed bli oerhört avgörande för framgång.

Skruva på ditt budskap till kunderna

Under Corona är det läge att fokusera på mer humanitära budskap. Drabbas inte av panik och försök prångla ut alltför aggressiva säljbudskap, men sluta inte heller att söka upp kunderna. Visa istället att ni finns där och lyssnar lite extra i en tid då de garanterat har en hel del funderingar och kanske också snävare ekonomiska möjligheter. Istället för att kunden ska fastna i en överbelastad kundservice, sök upp henne och berätta att ni finns där.

Gör en digital att-göra-lista

Även om det känns nattsvart just nu, passa på att planera för framtiden genom att lägga ned tid på att-göra-listor när det handlar om din digitala strategi. Listor som inte har låtit sig göras under den hektiska tiden före Corona. Tänk på att nedgången i fysisk handel kan mycket väl motsvaras av en än större uppgång i e-handeln. Om du agerar rätt nu när det är som mörkast.