Svenska Improove har gått samman med en av sina främsta danska konkurrenter, IMPACT.
Den nya konstellationen bildar den största ägarledda konsultbyrån inom e-handel i Europa.
Målet för den dansk-svenska chefsduon är att bevara det kulturella arvet och därmed skapa en styrka som kan vinna marknadsandelar i Europa.
Efter att ha avvisat flera uppköp under de senaste fem åren blir Improove en del av den största oberoende e-handelsbyrån i Europa efter sammanslagningen med danska IMPACT. På en marknad med många fusioner och konsolideringar och där en stor del av företagarna säljer sitt arv till globala mediekoncerner och riskkapitalfonder går de två grundarna Per-Mattias Nordkvist och Kasper Holst mot strömmen.
– Vi har tagit ett medvetet beslut att göra saker och ting på vårt eget sätt. Vi behåller ägandet i våra egna händer och skapar något verkligen unikt. Genom att fokusera på den mänskliga aspekten, på att bevara företagskulturen och på att attrahera ännu fler begåvade människor, förbereder vi oss på att vinna kampen mot de stora internationella aktörerna på marknaden, säger Kasper Holst, VD för danska IMPACT.
Han betonar att det inte är nödvändigt för dem att obevekligt sträva efter ekonomisk tillväxt.
De kulturella värdena skapar en styrka som gör att de ser mer än optimistiskt på framtiden i den europeiska konkurrensen.
Världens mest empatiska förvärv
Enligt Per-Mattias Nordkvist, grundare och VD för Improove, finns det en unik värdegemenskap mellan de två företagen och denna faktor har varit avgörande för att affären skulle bli verklighet och för företagets framtida position på marknaden.
– Kasper och jag har haft många långa och intressanta samtal under det senaste året och vi kom ganska snabbt överens om att vår företagskultur skulle dö inom ett och ett halvt år om vi gjorde som alla andra. Vid traditionella förvärv och fusioner finns det ett konstant fokus på vinst och i den processen blir folk ofta trötta på och lämnar företaget, säger Per-Mattias Nordkvist och fortsätter:
– Det vi har gjort i dag är unikt. För oss handlar det om att behålla de många kompetenta och engagerade medarbetare vi har. På så sätt kan det nästan beskrivas som världens mest humana eller empatiska förvärv.
Företagskulturen ska exporteras
Enligt Kasper Holst kommer den skandinaviska kulturen som genomsyrar de två företagen att användas som ett strategiskt vapen mot konkurrenterna och kommer därför i allt högre grad att användas som en konkurrensparameter – både för att attrahera medarbetare och kunder.
– Våra företag har en mycket öppen kultur där alla medarbetare är transparenta och delaktiga. Det faktum att vi är partnerägda innebär att alla som har en andel i företaget också är delaktiga i verksamheten. Detta återspeglas i vårt sätt att rapportera internt eller när vi anordnar årliga strategicaféer där alla medarbetare deltar i arbetet med företagets strategiska prioriteringar, säger Kasper Holst.
Enligt den dansk-svenska chefsduon är förväntningarna på framtiden att bilda ett internationellt power house för digital handel. Tillsammans med våra kunder är vårt uppdrag att utmana och forma framtidens digitala handel – med fokus på innovation och en sann pionjäranda.