Coronaviruset gör att riskgrupper inte kan eller bör besöka sin lokala matbutik.
Men genom appen ICA Pronto, som flera ICA-butiker nu använder sig av, kan kunderna beställa färdigmat och ett begränsat utbud av varor från sin lokala ICA-butik. Leveransen från butik till kund hanteras bland annat av Yepstr, en plattform specialiserad på jobb till ungdomar.
Mina kunder i riskgruppen får hem sin mat, samtidigt som ungdomar får jobb. Det känns bra att kunna bidra till båda dessa saker, säger Viktor Rönn, ICA-handlare i Brottby, som var först ut att testa det nya konceptet.
ICA-butiken i Brottby har varit först ut att testa hemleveranser till personer i riskgrupper via appen ICA Pronto. Under flera veckor har ungdomar tagit emot beställningar, packat varor och levererat till de boende i området. Det har fungerat över förväntan, och därför utökas verksamheten och omfattar numera cirka 50 ICA-butiker över hela landet.
Marcus Ahlmalm är chef för ICAs e-handel.
– Ica Pronto bygger på snabba och smidiga leveranser i närheten av butikerna, och kan spela en viktig roll nu för att hjälp riskgrupper att handla. Yepstr är en av de leverantörerna som vi rekommenderar ICA-butikerna att använda för leveranser och vi har fått positiv respons från butikerna om samarbetet.
Via Yepstr kan ungdomar i åldern 15-21 år hitta extrajobb. Det kan handla om barnvakt, läxhjälp eller, som i fallet med ICA, hemleveranser.
– Jag är extremt stolt över hur snabbt vi kunde vara igång, säger Jacob Rudbäck, vd på Yepstr. Efter vårt första samtal med ICA hade vi ungdomar på plats inom 48 timmar.
Jacob Rudbäck fortsätter:
– Ingen har undgått att Coronaviruset skapat enorma problem för många grupper i samhället. Att i ett sådant läge både kunna hjälpa våra äldre, och samtidigt få ungdomar i arbete, känns väldigt bra.