Huaweis varumärke tar tillbaka sin topplacering i Brand Finances rankning av världens mest populära varumärken.
Efter en period av globala utmaningar som varumärket mött så klättrar Huawei åter i Brand Finance Global 500, från plats 21 till plats 9.
Jämfört med samma period förra året ökar Huaweis värde med 29 procent.
Brand Finance, ledande inom värdering av varumärken och strategi, har precis släppt sin senaste rapport – Brand Finance Global 500. Det är 16:e året som Brand Finance rankar globala varumärken och totalt granskar företaget 5000 varumärken varje år. De 500 mest värdefulla är de som ingår i Brand Finance Global 500.
Bland dessa är det återigen tekniksektorn som är den mest värdefulla branschen med ett ackumulerat värde på nära 13 000 miljarder USD. Totalt hittar man 50 varumärken som klassas som tekniska och bland dem finns aktörer som Apple, Microsoft och Samsung, som alla bidrar starkt till det totala varumärkesvärdet.
Huawei har under en lång tid varit hack i häl på dessa företag men har under en period lidit av amerikanska sanktioner riktade mot företagets verksamhet inom smarta mobiler. Detta till trots har Huawei ändå lyckats återta sin plats bland de tio mest värdefulla varumärkena. Brand Finance menar att tillväxten är ett resultat av Huaweis engagemang i innovation, investeringar i inhemska teknikföretag, forskning och utveckling. Därtill har Huawei lyckats vända sitt fokus mot elbilsbranschen samtidigt som man stärkt sin position gällande molntjänster. Huawei fortsätter också att leverera konsumentprodukter globalt, bland annat nya flaggskeppsmobiler. Nya P50 Pro levererar en ny generation bildteknik och P50 Pocket öppnar ett nytt kapitel gällande hopfällbara telefoner.
Brand Finance Global 500 visar att Huaweis varumärkesvärde ökat med 29 procent till 712 miljarder USD. Vid förra årets rankning tog Huawei plats 21 och har alltså klättrat rejält i och med årets rankning. Huawei har med årets rankning plats nio.