I detaljhandelns aktuella paradigmskifte står fysisk handel inför stora utmaningar. Vissa varumärken och handlare klarar det bättre än andra.
Butikskedjan Walmart är en ledstjärna i det som kallas “the retail revolution”. Genom att integrera artificiell intelligens (AI) i sina butiker tar Walmart innovation och effektivitet in i den 55-åriga verksamheten.
Med närmare 12 000 butiker och 140 miljoner kunder i 28 länder står Walmart på andra plats bakom e-handelsjätten Amazon, som en av världens största handlare.
Laurent Desegur, vice vd för customer experience engineering på WalmartLab, menar att låga priser, god riskhantering och att göra den övergripande köpupplevelsen så smidig som möjligt för konsumenten är de grundvärden som Walmart andas – och det som bygger förutsättningarna för e-handelns framgång.
“I grund och botten skapar vi en brygga där vi förstärker shoppingupplevelsen genom AI. Det är vad vi kallar det digitala förhållandet. Vi vill se till att det finns en sömlös upplevelse mellan vad kunder gör online och vad de gör i våra butiker, säger Laurent Desegur.
Genom att använda AI möjliggör Walmart effektivisering av sin verksamhet, genom snabbare leverans via tredjepartslogistik och förbättrad personalisering för sina kunder. Med tanke på att Walmarts e-handelsintäkter ökade med 63 procent föregående år, ser det ut som att införande av AI i de fysiska butikerna har hjälpt till att stärka den från början enbart fysiska butikskedjans rykte som en e-handelskonkurrent till Amazon, som faktiskt är att räkna med.
Experter menar att Amazon för tillfället har djupare fickor, men att Walmarts snabba fotarbete i ‘the retail revolution’ eventuellt kan göra att de kommer ikapp den renodlade e-handelsjätten under de närmaste åren.