Den digitala handeln bland svenska B2B-företag har tagit fart de senaste åren och mellan 2016 och 2017 ökade den med 18 procent enligt Litiums återkommande undersökning av svensk digital B2B-handel.
– Den främsta drivkraften för B2B-företagen är viljan att effektivisera försäljningen, säger Henrik Lundin, vd på Litium. Hela 50 procent av intervjupersonerna anger det som mest prioriterat. Näst högst upp på listan över drivkrafter är att öka servicegraden mot kunderna. B2B-företagen sätter stort värde i att bygga starka relationer med sina kunder och det framstår tydligt att detta är en viktigare morot än ökad nyförsäljning när man satsar digitalt.
Grossistföretaget Bevego säljer byggplåt, ventilation och isolering och är ett av företagen som gjort en nysatsning på e-handel under 2017.
Andreas Nilsson har som ansvarig för digitala kanaler varit drivande i Bevegos satsning.
– Det är fortfarande lite stelbent inom business-to-business och företagen måste börja tänka om. Vår nya e-handel fokuserar inte på att sälja i första hand utan på att erbjuda mervärden som underlättar för kunden i deras vardag, alltifrån verktyg för beräkning till olika former av självbetjäning. Många kunder använder webben för att ta fram produkter och offerter men genomför köpet i en av våra butiker. Därför är det viktigt att allt hänger samman och att alla kanaler stöttar varandra, avslutar Andreas Nilsson.
– Jag får uppfattningen att B2B-företagen håller på att jaga ifatt B2C-företagen när det gäller e-handel, säger Henrik Lundin. Men precis som detaljhandeln just nu genomgår ett stålbad där företag som inte anpassade sig till det nya digitala landskapet nu har stora lönsamhetsproblem kan vi se att B2B-företagen idag befinner sig vid samma vägskäl. Den nya generationens inköpare kommer, precis som konsumenterna, att vilja kunna välja när, hur och var de gör sina inköp.