När förpackningsbolaget Boxon, i ett steg att stärka varumärket och utöka sin globala närvaro, skulle konsolidera sina affärsområden och se över sitt totala kunderbjudande resulterade det i att samla tre befintliga digitala plattformar under en webbplats.
Med information, webbshop och kundportal i en gemensam digital lösning får kunderna förbättrad funktionalitet, utökad produktinformation och en bättre helhetsupplevelse. Resultatet lät inte vänta på sig med en ökad digital försäljning på 60 % och en konverteringsökning på 25%.
Boxon tog hjälp av Episervers partner Consid för projektet där boxon.se har ersatt den tidigare hemsidan boxon.se, webshopen Boxondirect.se och kundportalen Mina Sidor. Samma koncept gäller för Danmark och Norge. Vid lanseringen fanns även en ny finsk och en engelsk hemsida, dock utan webbshop. Lösningen har sedan rullats ut i flera delar av Europa där Boxon är närvarande.
– Vi har lyckats med ambitionen att samla hela vårt erbjudande på ett och samma ställe vilket vi nu ser resultatet av. Samarbetet med Consid har fungerat väldigt bra. Vi tror på lösningen och vi ser en långsiktig utveckling både med Consid och med Episerver, säger Fredrik Lethin, CMO på Boxon.
Samarbetet fortlöper med en utrullning av en global kundportal och målet att lansera på minst tre nya marknader.