Att kliva in i en Ford Mustang Mach-E är att uppleva en interiör som skiljer sig markant från alla tidigare Ford-bilar.
Med det helt nya designtänket har man fokuserat på att göra förarmiljön enkel och utifrån vad kunderna vill ha – rymlighet, teknik och en känsla av ”värme”.
Medan trenden under de senaste decennierna har varit mot ”mer av allt” i bilens interiör – fler knappar, fler funktioner, fler element – använder Ford ett mer reduktivt designtänk och fokuserar på design med människan i fokus för att rensa i inredningen och skapa ett helhetsutrymme.
Resultatet återfinns i den helelektriska Mustang Mach-E och sätter en ny standard för vyn från förarsätet, för elektrifierade Ford-bilar.
“När vi tänker på hur bilar har förändrats tänker vi på hur de ser ut från utsidan, men det är från insidan som förare och passagerare ser dem mestadels”, säger Amko Leenarts, chefsdesigner hos Ford of Europe. . ”Det har varit en otrolig resa till den dynamiska, holistiska inredningen i Mustang Mach-E, som gör bland annat gör att alla viktiga kontroller i bilen är inom räckhåll. Och vi kommer att fortsätta med detta tillvägagångssätt med framtida fordon genom att lyssna på våra kunder och utforma interiörer som bäst passar deras behov. ”
Reduktiv design är avsedd att ge förare en bekvämare och enklare miljö. När det gäller Mustang Mach-E inkluderar detta en stor, central pekskärm som samlar många av bilens kontroller på ett ställe.
Den smidiga instrumentpanelen med integrerad högtalare är det senaste steget i ett pågående arbete för att göra bilkörning till en så trevlig upplevelse som möjligt. Exempelvis så tar bilens trådlösa laddningsplatta och den digitala ägarmanualen bort behovet av kablar och papper.
“Nya, elektrifierade fordon med plana golv framifrån och bak ger mer rymd och erbjuder oss designers en vit duk för att skapa interiörer som sätter människor i centrum för designen,” säger Leenarts.
För att bättre förstå den yngre generationen av digitala konsumenter och förutse framtida trender, inledde Ford förra året ett unikt projekt: ett samskapande av en virtuell racingbil i samarbete med spel-entusiaster från Europa. Nästan 250 000 e-sportfans deltog i digitala omröstningar för att bestämma utseendet på den extrema Team Fordzilla P1-racingbilen – från insidan och ut.
”Tävlingsbilen P1 handlade om att effektivisera funktionerna för det som var mest väsentligt för spelet, som hastighet, tävlingsposition och varvtid. Kombinerat med en nedtonad färgpalett minskar detta distraktionen så att föraren kan fokusera på loppet”, säger Robert Engelmann, interiörsarkitekt på Ford of Europe.
Utveckling av förarens vy
Bilinteriören har förändrats mycket från när förare faktiskt la sina handskar i handskfacket, eftersom en ratt i metall och trä i de tidiga bilarna blev iskall på vintern. För att visa på dessa förändringar har Ford skapat en video med förarens vy från ett dussin fordon, från Model T till Mustang Mach-E och vad som komma skall.
Det är tack vare flera innovationer och genom år av utveckling och förfining som vi landar i dagens toppmoderna interiörer, som visas i videon:
• Husfönster användes initialt i bilar – och erbjöds endast som tillval
• Böjda vindrutor ledde till utvecklingen av luftkonditionering – eftersom vindrutor inte längre kunde öppnas
• När radioapparaterna först gjordes tillgängliga uppgick de initialt till 20 procent av bilens värde
• Instrumentpaneler efter andra världskriget påverkades av rymdkapplöpningen, med fler urtavlor, brytare och mätare, eftersom tekniken blev alltmer en viktig del av människors liv
• TV-spelets födsel och användningen av handhållna spelkontroller påverkade rattdesignen, med knappar placerade inom räckhåll för förarens tummar
• Dagens interiörer är alltmer gjorda av mer hållbara material, som bättre klarar kontakt med produkter som handdesinfektionsmedel, solkräm och insektsmedel.