VR- och drönarföretaget FastOut utvecklar en kostnadseffektiv och lättanvänd VR-produkt för en bred massmarknad. Lansering väntas ske under våren 2017.
Sedan FastOuts insteg på marknaden för virtual reality (VR), och uppbyggnaden av avancerade VR-lösningar för kunder inom fastigheter, turism och mäklarbranschen har behovet av en kostnadseffektiv lösning för en bredare marknad blivit efterfrågad. Det gäller inte minst inom fastighetsmäklarbranschen.
“Efterfrågan på VR är enorm. Alla vill ha ett enkelt sätt att ta del av en otroligt stark presentationsform oavsett bransch, men det har hittills varit för dyrt för att det ska slå igenom. Vår vision är att majoriteten av objekt som säljs eller hyrs ut ska ha en invändig VR-tour. Därför har vi nu satt full kraft på att utveckla en lösning som blir tillgänglig för en massmarknad, både vad gäller låg kostnad för kunden och tillgänglighet för konsumenter”, säger Alexander Greidinger, VD på FastOut.
FastOut tillverkar nu en avancerad VR-applikation som fungerar med en specifik hårdvara. En kund behöver göra en engångsinvestering på omkring 3 500 kr för hårdvaran och sedan abonnera på FastOuts VR app för att sedan fritt kunna skapa obegränsat antal interiöra VR-tourer. Vad som gör appen unik är att man enkelt kommer att kunna kombinera exteriöra 360°-vyer från luften med interiöra 360°-vyer vilket gör VR-touren unik. Tourerna som kunder skapar kommer att bli anpassade för webb, mobil och VR-glasögon.
För att detta ska bli en produkt för massmarknaden kommer abonnemanget enbart att kosta några hundra kronor i månaden vilket är en stor prisskillnad jämfört med de lösningar som erbjuds på marknaden idag.