Det nya året är fullt av möjligheter.
Går du i tankarna att starta din första egna webbshop eller flytta din befintliga verksamhet online, men tvekar för att du saknar erfarenheten eller kunskapen?
Webbhotellsspecialisten STRATOs expert Herman Borel ger sina bästa tips på hur du skapar och lyckas med egen webbshop oavsett förkunskap.
Att sälja sina varor online gör det möjligt att nå ut till en betydligt större mängd konsumenter och nå personer långt ifrån verksamhetens geografiska plats. Allt fler svenskar handlar dessutom online, och trots att den svenska e-handeln minskade under det tredje kvartalet 2022 jämfört med samma period föregående år ligger tillväxten ändå över sin historiska trendkurva enligt Postnords E-barometer.
Här listar Herman Borel sina fem tips för hur du kan komma i gång och lyckas med din egen webbshop.
- Välj din nisch
Oavsett om du ska starta ett helt nytt företag eller flytta ut en befintlig verksamhet på nätet är det avgörande att finna en nisch. Svenska konsumenter har i dag ett enormt utbud att välja mellan, därför bör du undersöka marknaden för att identifiera en nisch som gör att din webbshop sticker ut. Det kan handla om att skruva på ditt erbjudande eller produkt, varumärke eller erbjuda en särskild tjänst. Undersök även konkurrenterna inom din kategori och hur de positionerar sig. Genom att förstå dina konkurrenter kan du differentiera dig från dem, utröna vad som är unikt för just din verksamhet, få inspiration och lära av andras misstag.
2. Identifiera din målgrupp
För att träffa rätt vid marknadsföring av din webbshop är det viktigt att du förstår de tilltänkta kundernas behov, vilka de är och vad som lockar dem. Ska du flytta en fysisk verksamhet online känner du troligen din kundgrupp och har ett visst försprång. Ha dock i åtanke att du kan nå bredare med din webbshop, och försök identifiera andra potentiella kunder och deras beteenden.
3. Börja enkelt och skala upp
Det finns många leverantörer som erbjuder lösningar för e-handel. Välj en plattform och verktyg som är enkel att lära sig utan förkunskaper så att du snabbt kan göra förändringar själv utan att vara beroende av andra. I bästa fall kan webbhotellet där du har din hemsida hjälpa dig med detta, så att du kan hantera din webbshop, e-post och hemsida via samma leverantör. Tänk på aspekter som användarvänlighet, kostnad, funktioner, integrationer och säkerhet vid ditt val. Platsen för datalagring är också relevant, eftersom du kommer att hantera digitala kunduppgifter som du har ansvar för att skydda. Se därför till att ditt webbhotell har sina datacenter i Europa, eftersom det bara är där som det finns strikta och sunda regler för dataskydd. Möjlighet till att skala upp webshopen är också viktigt – i takt med att ditt kundunderlag växer behöver din webbshop kunna skalas upp.
4. Certifiera din webbshop
Förtroende är avgörande när vi tar beslut om att handla från någon online. Ansök om en “Trygg E-handel”-certifiering hos Svensk Handel, som visar potentiella kunder att du är en seriös aktör och att köpet är säkert. Lägg gärna till en FAQ-sida som besvarar de mest relevanta frågorna direkt. Se även till att ha kontaktuppgifter samt information om företaget väl synligt i din webbshop, så att kunderna vet var de ska vända sig om de har funderingar eller andra frågor.
5. Glöm inte marknadsföringen
När din webbshop är i gång så är det dags att börja marknadsföra den för att få mer trafik och försäljning. Sökmotoroptimering (SEO), sökmotormarknadsföring (SEM), marknadsföring i sociala medier, e-postmarknadsföring, betalda annonser och innehållsmarknadsföring är de vanligaste metoderna för att göra detta på. Bra webbhotell förser dig också med verktyg för att du enkelt ska kunna navigera i vissa av dessa områden. Det mest effektiva tillvägagångssättet beror på din målgrupp, men oavsett vilken strategi du väljer är det viktigt att följa upp resultaten och finjustera för att få ut det mesta av dina marknadsföringsinsatser. Se till att närvaron i sociala medier också är en del av din strategi, eftersom detta också hjälper dig att etablera ditt varumärke som autentiskt och lättillgängligt i de kanaler som många av dina kunder använder dagligen. I slutändan finns möjligheten att de blir dina ambassadörer.