2019 har så här långt varit ett nytt rekordår för Klarna, och det redan före de stora shoppinghögtiderna som nu väntar.
Varje dag väljer tusentals nya konsumenter Klarna, med särskilt starkt ökning och preferensbyggande i USA och Storbritannien. Klarnas unika och konsumentfokuserade online-och offline-erbjudande ger konsumenten ett sunt, enkelt och smart alternativ till kreditkort, och innehåller en rad tjänster som gör shoppingupplevelsen smidig från början till slutet. Allt detta sätter Klarna i positionen som den föredragna “köp nu, betala senare” -leverantören på allt fler marknader.
Klarna har sett en kraftigt ökad efterfrågan från handlare, och har i nuläget över 190 000 handlare anslutna. 60 000 av de handlarna har tillkommit under året, genom att Klarna dagligen kan bidra till att ge dem nya kunder, öka ordervärde, konvertering och lojalitet.
Ökningstakten av nya handlare är 140 procent jämfört med ökningstakten för helåret 2018, och tillväxten är som störst inom nyare vertikaler, som resor, hem och skönhet.
Starkt tillväxt av både handlare och konsumenter
Affärseffekterna för handlarna är tydliga. Amerikanska handlare som erbjuder den räntefria delbetalningen i fyra delar rapporterar en ökning av det genomsnittliga ordervärdet med 68 procent, en ökning med 44 procent i konvertering jämfört med kort, och en 21 procent högre inköpsfrekvens. Bland de globala varumärken som nu gått live med Klarna finns H&M, River Island, Boohoo, Made.com, Abercrombie & Fitch, Timberland, Swarovski, S av Serena Williams, ACNE studios, Lulus, Romwe, Michael Kors, Wayfair, Expedia Group, Shein och gå med som ASOS, IKEA, Peloton, Ticketmaster, Adidas, Nike, Sephora, Missguided, Beauty Bay, Samsung, Gymshark, Bose och Superdry. Och i Sverige har varumärken och företag som H&M, Gina Tricot, SkinCity, Svenssons i Lammhult, Hemköp, Willys, Citygross, Idre Fjäll, Kjell & Company, Kicks och XXL tillkommit, eller utökat samarbetet med Klarna.
Klarnas växande konsumentbas skapar alltmer värde för handlarna.
Vid oktober månads utgång hade mer än 16 miljoner nya konsumenter börjat använda Klarna i år. Engagemanget från konsumenterna stärks i takt med att preferensen ökar, och på flera marknader gör över 70 procent av konsumenterna ett flertal upprepade transaktioner över 12 månader. I USA växer antalet nya konsumenter för närvarande med en hastighet av 6 miljoner årligen. I Storbritannien har 6 miljoner konsumenter använt Klarnas tjänster, och för närvarande tillkommer nästan 55 000 nya konsumenter varje vecka. Genom Klarna drivs miljoner hänvisningar och trafik varje månad från ägda kanaler till Klarnahandlare, då konsumenter aktivt söker återförsäljare där de kan handla med Klarna.
Klarnas nya shoppingapp, som gör det möjligt för användare att shoppa med Klarna i vilken butik eller varumärke som helst online, har tagits emot mycket positivt i USA. Antalet amerikanska aktiva användare per månad har ökat markant – med nästan 160 procent från juli till september, och omkring 70 procent av konsumenterna gör upprepade köp med Klarnas shoppingfunktion i appen. Användandet av konsumentappen växer med en nuvarande årlig takt på nästan 4,5 miljoner transaktioner sedan starten i maj i år, och i oktober blev Klarna-appen den största shopping-appen på Google Play Store. Klarna-appen är den överlägset mest nedladdade appen jämfört med konkurrenterna i USA, och överstiger andra appar med mer än 100 000 nedladdningar per månad.
Klarna-appen fortsätter att utvecklas för att ge konsumenterna öppenhet, kontroll och smidig och intuitiv hantering av shopping och betalning. Det inkluderar meddelanden om prissänkningar, “friendly reminders” om att det är dags att betala, leveransspårning, en personlig ekonomisk översikt och möjligheten att enkelt skapa och dela sina favoritartiklar och önskelista. Dessa funktioner har tydligt differentierat Klarna-appen i en tid när konsumenternas behov förändrats. Globalt fortsätter antalet appanvändare att öka i snabb takt, och i oktober laddades appen ned 25 000 gånger varje dag.
Möjligheten att kunna använda Klarna överallt fortsätter att utvecklas med hög fart.
Det finns nu 10 000 butiker med Klarnas lösningar för fysiska butiker, inklusive H&M, Samsung, Schuh, Halfords, Dish, Peloton, Saatva, OnePlus, iSmash, Thai Airways, Gina Tricot och XXL – och globalt har instore-volymen ökat med över 90 procent sedan början av året.
– Detaljhandeln genomgår en radikal förändring som drivs på av att konsumenterna förväntar sig mer öppenhet, flexibilitet och intuitiva tjänster som fokuserar på just deras behov när de shoppar. Klarna har nu över 190 000 handelspartners över hela världen som förstår att de för att vara konkurrenskraftiga och bygga lojalitet måste tänka på hela kundupplevelsen från början till slut, snarare än bara som en transaktion. Genom Klarnas obevekliga fokus på en exceptionell shoppingupplevelse för konsumenten bygger vi en framtid för detaljhandeln som inte bara driver engagemang och räckvidd utan också bygger och ökar kundernas preferens och lojalitet, säger Sebastian Siemiatkowski, grundare och vd på Klarna.
Klarnas varumärke fortsätter att stärkas och medvetenheten har ökat avsevärt genom en rad framgångsrika reklamkampanjer, som ökat efterfrågan från både konsumenter och handlare. På under ett år har Klarnas kampanjer skapat över 1 miljard totala visningar/impressions, bland annat drivet av partnerskapet med Snoop Dogg och komikern Celeste Barber, samt flera kampanjer som sätter Klarnas shoppingupplevelse i centrum.
– Att erbjuda konsumenter runtom i världen de bästa och smidigaste shoppingupplevelserna skulle inte vara möjligt utan de många tusentals handlare som visat och i ökande grad ger oss sitt förtroende. Vår vision är att förenkla shoppingen så mycket det är möjligt, och vi vet att konsumenterna älskar flexibiliteten och smidigheten våra produkter medför i shoppingupplevelsens alla steg. Tack vare det har vi också lyckats knyta samarbeten med många av landets största och mest populära företag och varumärken. Under de senaste 12 månaderna har vi gått live med i snitt närmare 20 nya handlare varje dag bara i Sverige. Och när vi nu fortsätter att utöka vårt erbjudande över olika vertikaler och med nya typer av tjänster känner jag mig oerhört stolt över det momentum vi har – både i relation till konsumenter och till handlare, säger Klarnas Sverigechef Joakim Lundberg.