Under gårdagens Retail Awards utsågs Elgiganten till vinnare i kategorin ”Årets logistiksatsning 2017”.
Till grund för utnämningen ligger en av de största investeringarna som gjorts inom lager i Sverige.
– Logistik är en av e-handelns viktigaste beståndsdelar och att utvecklas här är en förutsättning oavsett bransch. Kunderna önskar i allt högre grad snabba och flexibla leveranser samtidigt som handeln på nätet ökar kraftigt och då är det extra viktigt att ligga i framkant på det här området. Jag är otroligt stolt och glad över att vår satsning uppmärksammas på det här sättet. Det gör oss än mer motiverade att fortsätta utvecklas, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
Det var i slutet av 2016 som Elgigantens nya helautomatiserade höglager, även kallat NDC2, i Jönköping togs i drift. Med en prislapp på 500 miljoner kronor är det bland de största investeringarna som gjorts inom lager i Sverige. För Elgiganten är det en investering för framtiden.
– Investeringen i det nya lagret var nödvändig för att säkra kapacitet och effektivitet för att lagra och distribuera den ökade mängden god vi förväntar oss framöver. Ökad försäljning inom Direct Distribution, det vill säga leveranser direkt till slutkund, var också en viktig orsak till att vi måste expandera. Nu ökar vi kapaciteten radikalt och kan hantera leveranserna till butiker och konsumenter i samma process samtidigt som vi minskar våra logistikkostnader, säger Niclas Eriksson.
Juryns motivering till utmärkelsen ”Årets Logistiksatsning 2017”
Över tiden har Elgiganten utvecklat sitt logistikcentrum i Torsvik, söder om Jönköping, till ett nav för hela Norden. I fjol invigdes det senaste tillskottet – ett automatiskt höglager. Kombinationen av 12 000 kvadratmeter mer lageryta – med en höjd på 32 meter – och automation tar Elgigantens logistik in i framtiden.
Tillsammans med det tidigare lagret disponerar kedjan nu nästan 110 000 kvadratmeter lageryta och har fått en effektiv hantering som utökat lagerhållningskapaciteten från 6 000 artiklar till potentiellt 25 000 artiklar. Leveranskapaciteten har också ökat från två till fem miljoner varor per år.
Satsningen i Torsvik gör Elgiganten redo för nästa steg – tillväxt i butiker och e-handel.