CRM-ledaren Saleforce släpper rapporten ”Shopping Index” för årets tredje kvartal.
Rapporten mäter digitala trender och beteenden bland 1,8 miljarder konsumenter och 1500 nätbutiker i 51 länder, däribland Sverige. Resultatet visar att e-handeln i Norden ökade med 33 procent under det tredje kvartalet jämfört med samma period förra året. Mobilen har blivit den primära kanalen vid onlineshopping med hela 61 procent av köpen.
Under årets andra kvartal, april-juni, visade Salesforce Shopping Index en historisk e-handelstillväxt om 43 procent, jämfört med året innan. Ökningen under årets tredje kvartal är fortfarande på historiska nivåer, om än med något mindre dramatisk ökning. Under juli-september var omsättningsökningen 33 procent jämfört med kvartal tre förra året.
— Med den tillväxttakt vi ser för e-handel, både i Sverige och internationellt, råder det ingen tvekan om att pandemin har förändrat vårt konsumtionsbeteende för alltid, från fysisk handel till onlinebaserad. Trenden fanns redan innan, men den digitala utvecklingen har hoppat fram minst fem år, säger Lars Grønkjær, ansvarig för Salesforces e-handelslösningar i Norden och Benelux.
Konsumenter i de nordiska länderna använder mobilen i högre grad än det globala genomsnittet. Under kvartalet gjordes hela 61 procent av alla köp med mobilen. Rapporten visar vidare att 36 procent av konsumenterna använde en dator medan användningen av surfplattor endast stod för 4 procent.
— Ökningen av e-handeln kan inte kompensera för nedgången i den fysiska detaljhandeln men spelar en stor roll för att hjälpa butiker att säkra sina intäkter under julhandeln. Med den ökande mobilanvändningen är det viktigare än någonsin att butikerna har en väl fungerande digital lösning som inkluderar smartphones. Många vill fortfarande titta på varorna i butiken men föredrar att göra beställningen hemifrån, kanske från mobilen, fortsätter Lars Grønkjær.
Shopping Index visar även en motsvarande ökning av antalet besökare och genomförda transaktioner i webbutiker. Under kvartalet ökade den totala trafiken med 6 procent och antalet orders ökade med 29 procent mot föregående år. Det genomsnittliga värdet per order var 1305 SEK.