För trettonde året i rad släpps nu DIBS årliga rapport Svensk E-handel.
I år beräknas svenskarnas konsumtion på nätet överstiga 300 miljarder kronor och e-handel är numera för svenskarna i stort normaliserat.
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och som snart byter namn till Nets, mäter e-handelsmarknaden varje år genom att intervjua 2 000 svenskar och beräkna den svenska e-handelsmarknadens storlek. Resultatet publiceras i rapporten Svensk E-handel, som ger en detaljerad bild av e-handeln i Sverige och en jämförelse mellan de fyra nordiska länderna.
– Vi handlar allt mer och oftare på nätet och det är numera vardagsmat för svenskarna. Samtidigt har många branscher fortfarande långt kvar i sin digitalisering, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Netsägda DIBS.
Huvudpunkterna i rapporten:
- Den totala svenska e-handelsmarknaden för 2019, det vill säga för kategorierna resor, varor och tjänster, beräknas landa på 310 miljarder kronor.
- De flesta kategorier ökar men andelen som köpt flygresor minskar, sannolikt på grund av Greta Thunberg och en svag svensk krona.
- Svenskarnas handel i utländska webbutiker gör ett trendbrott och minskar för första gången på många år. Anledningen är sannolikt nya avgifter och den svaga svenska valutan.
- Nätbaserade prenumerationstjänster så som tv- och musikstreaming liksom livsmedel planar dock ut.
- Swish går fortsatt starkt framåt och spås snart att ta en tredjeplats bland svenskarnas favoritsätt att betala på nätet.
- Rapporten innehåller även en nordisk jämförelse av marknadernas med mera.
Utöver det datamässiga innehåller rapporten även trendspaningar, insikter och råd till webbutiker från DIBS e-handelsexperter.