Cervera har skrivit på ett nytt lageravtal med sin nuvarande logistikpartner Aditro Logistics, och utökar kraftigt kapaciteten i det nuvarande lagret i Arlandastad med en Autostore.
Den nya automationslösningen förväntas vara klar för drift i början av Q2 2022 med utrymme för 40 000 lagerlagda artiklar, mer än en dubblering mot dagens 16 000.
Vi är väldigt nöjda med det nya avtalets utformning och vi ser fram emot att ta vår logistik in i framtiden tillsammans med Aditro. I och med den nya automatiseringslösningen ökar kapaciteten markant, både i form av antal SKU:s och i e-handelsplock per dag. Detta stärker vår marknadsposition och vårt kunderbjudande, både på e-handel och i butik, genom ett betydligt större sortiment och ännu snabbare leveranser, säger Beatriz Fellenius, Supply Chain Manager Cervera.
Vi har vuxit kraftigt under det senaste året och vi håller på att ställa om hela bolaget till en modern e-handlare med butiker. Det nya lagret kommer proaktivt att möjliggöra för vår fortsatta tillväxtresa genom att vi kan växa i den takt vi vill – utan att äventyra kapacitet eller kvalitet. Vi nådde en viktig milstolpe i att nå 300 Mkr på e-handeln på årsbasis i januari, vilket innebar en tredubbling mot 2019. Årets första kvartal har också börjat väldigt starkt med ett index på 435 på e-handeln mot samma period 2020, och butikerna har samtidigt klarat sig väldigt bra trots de tuffa restriktionerna med maxantal, säger Peter Rimbäck, VD Cervera.
Det automatiserade lagret kommer att ligga kvar i befintliga lokaler vid Arlandastad, men byggas om och anpassas efter både dagens och morgondagens krav på verksamheten. Autostore är världens idag snabbast växande lagersystem, som baseras på ett kubiskt system av förvaringsbins och robotar som plockar produkterna. I Cerveras lager kommer 40 robotar att hantera 50 000 bins, vilket ger en kapacitet på 1000 orderrader i timmen. Dessutom finns ett komplett conveyor-system med portabla packstationer och sorteringssystem. Vid behov kan systemet utökas med fler robotar, bins samt plock- och packstationer under pågående operations.
Arlandastad har en strategiskt bra position både för att snabbt och effektivt nå våra e-handelskunder inom Sverige, men även för att nå vårt rikstäckande butiksnät samt vår e-handel i Norge, fortsätter Peter Rimbäck.
Det är häftigt att se hur snabbt vi kan växla upp e-handeln genom att erbjuda kunderna det de vill ha, och därigenom möjliggöra en snabb och lönsam tillväxt. De tydliga synergieffekterna mellan e-handeln kombinerat med våra butiker, flexibla omni-flöden samt vårt starka varumärke och kundklubb gör att vår e-handel redan är väldigt lönsam. Och nu tar vi nästa steg på vår resa. Vårt passionerade och datadrivna kundfokus tillsammans med ett successivt starkare kunderbjudande gör att vi når fler kunder, som handlar mer, och som är nöjdare än någonsin, avslutar Peter Rimbäck.