Varje vecka sker 9,7 miljoner besök på Blocket Fordon och i snitt säljs en bil i minuten.
För att möta det höga trycket av köpare lanserar nu därför Blocket en ny tillvalstjänst för bilhandlarna som ska effektivisera den digitala bilaffären med tre smarta funktioner – priskollen, samtalskollen och frukostkollen.
Begagnathandeln av bilar står sig stark och årets första månader visar på ett ökat sug efter begagnade bilar.
Allt fler bilköpare blir dessutom digitala. För att hjälpa bilhandlarna lanserar nu Blocket Fordon en ny tillvalstjänst, Admin Pro, som ska effektivisera dialogen med kunder och förenkla prissättningen så att bilhandlare kan få ut så mycket som möjligt av sina affärer på Blocket.
– Vårt fokus är att hela tiden hitta smarta lösningar för hur bilhandlarna ska kunna nyttja data och agera på ett sätt som gynnar försäljningen. Det känns roligt att vi med Admin Pro kan erbjuda nya verktyg för att effektivisera både arbetssätt och försäljning, säger Jenny Rågnäs, produktchef på Blocket Fordon.
Admin Pro består av tre delar – priskollen, samtalskollen och frukostkollen. I priskollen kan man slå på registreringsnummer för att se fordonets specifikationer och utrustning samt vilka liknande bilar som ligger ute till försäljning på Blocket och Bytbil just nu, och därmed också snabbt se det aktuella marknadspriset på det aktuella fordonet. Med samtalskollen får bilhandlarna mejl om både missade och besvarade samtal med den potentiella köparens kontaktuppgifter och information om den annons de är intresserade av. På så sätt kan de lätt fånga upp samtalen och snabbt få en överblick. Frukostkollen är en veckorapport av veckan som gått. Den visar en sammanställning av hur det gått för bilhandlarens bilar på Blocket, där man kan se de mest populära annonserna samt vilka dagar och tider som flest kunder ringer.
– Nu ger vi handlarna bättre koll på alltifrån marknadspriser, vilka av deras bilar som är populära samt potentiella kunder, säger Jenny Rågnäs, produktchef på Blocket Fordon.