Att Black Friday numera är en trend med längre reaperiod bekräftas av betalleverantören Nets.
Utan pandemi och restriktioner återvände även svenskarna till de fysiska butikerna men e-handeln säljer fortsatt höga volymer.
När dammet lagt sig efter Black Fridays tionde år i Sverige är det tydligt att reaperioden förlängs allt mer, liksom att fysiska butiker ökade försäljningen eftersom pandemin var borta, enligt betalleverantören Nets transaktionsdata.
– När näthandeln firar 10-årsjubileum för Black Friday är dock fysiska butiker de stora vinnarna under hela reaperioden, eftersom människor efter två år med restriktioner vill vara ute i livet och shoppa. För tio år sedan deltog endast en handfull webbutiker, nu är det svårt att hitta någon som inte medverkar. Samma utveckling sker även inom den fysiska handeln, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, som är en del av Nexi.
E-handeln på Black Friday har växt varje år och gynnades ytterligare och av pandemirestriktionerna. Men att reaperioden blir mer utdragen med generellt större försäljning jämfört med tidigare år bekräftas av Nets statistik, där handlare allt tidigare konkurrerar om att ge konsumenterna de bästa erbjudandena innan jul. Nets statistik visar dock att själva Black Friday fortfarande är den klart största handelsdagen. I år var handeln på nätet mest intensiv mellan klockan 12 och 13 på fredagen då svenskarna passade på att shoppa under lunchen. Traditionen med att webbutikerna släpper sina erbjudanden på morgonen var dock inte lika tydlig. Total sett för hela handeln noterades dock störst volymer mellan klockan 16 och 17, då man köpte med sig produkter från butiken hem efter jobbet.
– Det är tydligt att reaperioden dras ut allt mer i båda kanaler – Black Friday har definitivt blivit Black Week och allt mer en Black Month. Summasummarum är det tydligt att mängder av svenskar utnyttjar reaperioden och som innebär en tidigarelagd start på julhandeln, fortsätter Patrik Müller.
– Det blir intressant att se om utförsäljningarna och den höga försäljningsaktiviteten fortsätter även under julhandeln, eftersom handlare förmodligen har stora varulager även efter Black Friday-perioden. Risken är förstås att lönsamheten blir lidande i en situation där de många handlare behöver lönsamhet. Men konsumenterna får hursomhelst totalt sett större rabatter och under en längre tid än någonsin, avslutar Patrik Müller.