Danmarks näst största flygplats har valt Amadeus moderna molnbaserade teknik för att förbättra passagerarupplevelsen och processautomatisering.
Billunds flygplats använder Amadeus innovativa lösningar för att stödja digitalisering och förbättra passagerarupplevelsen genom processautomatisering och självservice-möjligheter. Billunds charterflygningar kommer nu hanteras genom Amadeus Altéa Departure Control System och självservice för bagageinlämning och incheckning online blir tillgängligt för både charter- och linjeflyg.
Som en del av flygplatsens strategiska adaption av molnteknik har Billunds flygplats infört Amadeus Baggage Reconciliation System. Systemet är integrerat med flygbolagen och markhanteringens system och använder realtidsdata för att följa passagerares bagage.
– “Vi designar vår flygplats med passagerarna i åtanke”, säger René Høgh Jensen, COO, Billund Airport. “Moderniseringen av tekniken gör att vi kan förbättra passagerarnas upplevelser och säkerställa att vi kan möta framtidens kapacitetskrav. Vi ser Amadeus som den rätta IT-partnern för att uppgradera våra processers kvalitet och det tar oss ytterligare ett steg närmare full digitalisering.”
Även Yannick Beunardeau, Head of Airport IT på Amadeus i EMEA-regionen ser positivt på flygplatsens nya satsningar:
– “Amadeus mål är att alltid serva våra kunder med rätt teknik för att kunna möta företagets utmaningar och behov. Vi är glada över att kunna hjälpa Billunds flygplats så att de kan ha en modern självservice likt Europas största flygplatser. Fördelarna med en molnbaserad infrastruktur kan enkelt synas redan efter en kort tid.”