PPDS samarbetar med branschledande företag för att förse detaljhandelsmarknaden med AI-drivna lösningar där Philips digitala skyltning och analys används för en mer riktad köpupplevelse.
I det spännande partnerskapet mellan PPDS, Intel, Advantech och Navori Labs kombineras spjutspetsteknik för kameror och digitala skärmar med de senaste innovationerna inom intelligenta analysprogram.
Målet är att skapa en ny köpupplevelse i detaljhandeln och stärka den ekonomiska återhämtningen på kort och lång sikt.
PPDS, exklusiv global leverantör av Philips professionella skärmar och lösningar, är glada över att kunna tillkännage ett nytt samarbete med Intel, Advantech och Navori Labs som alla är ledande leverantörer av maskinvara och programvara för datorseende. Med deras teknik har företaget tagit fram PPDS Intelligent Signage Solution for Retail, en paketerad, tillförlitlig och väl beprövad lösning som systemintegratörer och detaljhandlare enkelt kan installera och integrera i butik.
PPDS arbetar vidare med sin Total Solutions-strategi och fortsätter att hjälpa detaljhandeln med nyskapande innovationer. PPDS Intelligent Signage Solution for Retail är en revolutionerande AI-driven skyltningslösning där Philips digitala skyltning kombineras med intelligent, kontextmedveten programvara och kamerateknik. Resultatet är en suverän, datadriven kunskap som butikerna kan använda för att skapa en bättre och mer riktad kundupplevelse, med större avkastning på investeringen som följd.
Lösningen har utformats för att ta kundens omnikanalstrategi till en ny nivå och skapa en upplevelse som inte går att få online. Detaljhandlarna kan använda sig av avancerade analyser av butikens aktiviteter – under en dag, en vecka, en månad och till och med ett år – för att fatta smartare och bättre underbyggda affärsbeslut.
Artificiell intelligens/Personal shopper
Lösningen är kompatibel med PPDS:s Philips P-Line och dess digitala dygnet-runt-skyltning för inomhusmiljöer (42–55 tum). Den ansluts till butikens ethernet- eller wi-fi-nätverk och använder sig av Advantechs kraftfulla integrerade datorplattform DS-200 SDM-L Smart Display Module, som drivs av Intel vPro-teknik och kan fjärrstyras. Tekniken förs samman av Aquajis prisbelönta och smarta AI-drivna, datorseende plattform för marknadsanalys samt QL CMS programvara för styrning av skärminnehåll, båda från Navori Labs.
”Navori Aquaji” är ett plug-and-play-program som finns både som molnbaserad lösning (SaaS) och för installation i butikens egen maskinvara. Programmet analyserar videoflöden från olika inbäddade eller IP-baserade kameror som har placerats strategiskt i butiken. Kamerorna producerar anonyma marknadsföringsdata och jämförbara mätvärden som baseras på kundtrafik och människors fysiska egenskaper*, inklusive kön (med upp till 98 procents träffsäkerhet). Resultaten presenteras i en intuitiv och funktionell informationspanel som kan nås från vilken dator som helst.
Informationen kan användas för att skapa unikt, skräddarsytt och riktat content och marknadsföringsmaterial som ökar försäljningen. Dataanalysen kan också användas för att skapa och schemalägga content till tider då en specifik demografisk enhet eller grupp, t.ex. sportintresserade, historiskt sett har varit mer representerad. Lösningen är GDPR-vänlig, helt anonym och använder sig inte av ansiktsigenkänning. Varken bilder eller filmer lagras i systemet.
PPDS Intelligent Signage Solution har dessutom fler fördelar:
- Kundkännedom – mät kundtrafiken (exklusive personal) och dela in kunderna efter olika egenskaper (kön och ålder).
- Tid i butik och väntetid – se hur länge kunderna behöver köa och hur lång tid det tar för dem att få hjälp. Informationen används sedan för att optimera kötiden.
- Uppmärksamhet – beräkna varje kunds synfält i förhållande till övervakade områden eller digitala skyltningar för att göra målgruppsbedömning och analysera proof-of-performance.
- Proaktivitet – förutsäg både kundtrafik och efterfrågan utifrån jämförbara data över tid.
- Personal när och där de behövs – optimera personalstyrkan för att hantera ett maximalt kundflöde.
- Butiksinredning – placera hyllorna så att de skapar ett smidigt flöde till rätt marknadsplats och produkt.
Snabba resultat
Navori Aquaji-plattformen är noga testad och har lyckats mycket bra i detaljhandeln, där en butik rapporterade en 42-procentig ökning av impulsköpen efter ett triggande och målgruppsinriktat reklamerbjudande. En annan detaljhandlare rapporterade att entrétrafiken ökade med upp till 26 procent tack vare riktad marknadsföring med displayer i butik. Ett varuhus fick också ökad kundnöjdhet genom att minska väntetiden med 35 procent under helgernas högsta kundflöden då de placerade ut extra, ambulerande kassor.
Chris Colpaert, vd för PPDS, kommenterar: ”Det har aldrig varit viktigare för detaljhandeln att locka tillbaka kunderna till butiken och ta alla chanser till försäljning. Ingen butik eller kund är den andra lik, så den marknadsföring som fungerar för en person kanske inte gör det för nästa. Det räcker med att du gör en anpassning efter ålder och kön, så lyckas du nästan säkert stöta bort en stor andel av de som går in i en butik. Med vår avancerade digitala Philips-skyltning och branschledande partnerskap med Intel, Advantech och Navori Labs gör vi det svårare för handlare att misslyckas, samtidigt som vi ökar deras försäljningsmöjligheter och ger kunderna en smartare och mer anpassad upplevelse.”
Han fortsätter: ”Med den här lösningen får handlarna verktyg för att förbättra kundresan och upplevelsen genom att analysera data och se till att rätt person får rätt content i rätt tid och på rätt plats. Det är något som kommer att förändra hela detaljhandelsbranschen, oavsett om du driver en liten kvartersbutik eller en internationell butikskedja.”
Tim de Ruiter, International Business Manager på PPDS, avslutar: ”Den här lösningen innebär en revolution för detaljhandlarna, som nu kan hantera content med bättre självförtroende eftersom de vet att materialet är korrekt, målgruppsanpassat och kommer i rätt tid. Handlarna kan också välja kön och ålderskategori för att se till att bara en viss grupp får ta del av ett visst erbjudande.”
”Genom att göra arbetet så smidigt som möjligt för våra slutkunder inom detaljhandeln kan våra systemintegratörer differentiera sina egna tjänster. Att hjälpa dem att ta reda på om ett content får uppmärksamhet eller inte och sedan kunna justera det inom erbjudandets tidsramar för att göra det mer attraktivt är verkligen en bonus. Datan hjälper dem att fatta rätt beslut och visar tydligt hur besluten påverkar resultaten. Det blir en god cirkel.”