Pulsen Retail startar upp det nya affärsområdet Retail Business Services som levererar verksamhetsnära affärsutveckling till bolagets kunder.
Med lång erfarenhet och skilda specialistkompetenser kommer gruppen kunna leverera värde utifrån en helhetsbild av kundernas behov och utmaningar. I spetsen för gruppen står en av Pulsen Retails senaste nyckelrekryteringar, Ann-Helen Segota.
Pulsen Retail, som är en del av Pulsenkoncernen, har lång erfarenhet av lösningar för handelsbolag. Företaget har egenutvecklade stödsystem för omnikanalshandel i tjänsten Harmoney, men har länge även använt sin omfattande retailexpertis för att stötta kunderna vid större utmaningar som till exempel en expansion utomlands.
Hjälper kunder bli mer snabbrörliga
– Som handelsföretag behöver man stor kunskap kring vad konsumenterna förväntar sig och hur deras beteende förändras över tid. Man behöver framför allt vara väldigt snabbrörlig, och här är jag övertygad om att våra verksamhetskonsulter kan hjälpa kunderna komma framåt snabbare, säger Ann-Helen Segota som startar upp det nya affärsområdet Retail Business Services på Pulsen Retail.
Retail Business Services levererar verksamhetsnära affärsutveckling som skapar nytta för kunderna, till exempel kring förändringsledning och värdegrundsarbete. Gruppen leds av Ann-Helen Segota som är en av Pulsen Retails senaste nyckelrekryteringar.
– Alla i gruppen har bred kompetens inom retailområdet kombinerat med specialistkompetenser inom olika områden som CSR, HR, e-handel, affärsutveckling, ekonomi och logistik. Deltagarna i gruppen har även ledningserfarenhet sedan tidigare vilket gör att de har god förståelse för behoven och utmaningarna kunderna står inför, säger Ann-Helen Segota.
Den vida världen och den nära världen
För egen del har Ann-Helen en lång bakgrund inom HR-området. Närmast kommer hon från den kommunala sidan och Borås stad, men har dessförinnan arbetat flera år inom H&M som Global HR för bolagets kundtjänst där hon hade ansvar för många medarbetare, expansion av kundtjänst över hela världen och internationella chefsstödsuppdrag. Att komma från HR-sidan ser Ann-Helen som en fördel när det kommer till att utveckla kundernas verksamheter.
– När man arbetar med HR lär man sig förstå organisationer och människor. Man får ofta också en bra helhetsbild över hur verksamheten fungerar i vardagen och vilka utmaningar som finns där. Det är väldigt nyttigt att ha med sig när man pratar värdegrund och affärsutveckling, säger Ann-Helen Segota och fortsätter:
– Jag har aldrig varit en traditionell HR-chef genom att jag alltid har haft fokus på företagens affärer och tillväxt. Det har präglat mig att alltid stå framåtlutad med mycket nyfikenhet och att vara lyhörd på fler områden än enbart rent HR-arbete. Jag är mer av en agil möjliggörare av affären, dess leverans och att få människorna som jobbar med affären att följa med på resan framåt.
En bra motivator
Det som slår en när man pratar med Ann-Helen är entusiasmen och den energi som hon visar inför sina ansvarsområden. Det är uppenbart att hon trivs i sammanhang där det händer mycket, samtidigt som hon själv säger att den största styrkan är hennes förmåga att inspirera andra att gå framåt.
– Jag är en bra motivator som lyckas få andra att göra det som behövs utifrån ett större perspektiv. Jag tror på människan och vet att vi alla har kompetenser vi kanske inte ens känner till. Därför kan jag motivera min omgivning att lyckas med näst intill det omöjliga, till exempel få med sambon på löparrundan., skrattar Ann-Helen.
Ann-Helen har mycket energi över till andra och är bra på att pusha sin omgivning att ge det lilla extra, det där som gör så mycket för slutresultatet.
– Vare sig det gäller arbete eller privatliv, stort som smått, gäller det att fylla det med passion och engagemang. Med de två delarna i samklang kan man verkligen genomföra saker som skapar värde, avslutar Ann-Helen Segota.