Analys visar: Det här är vad svenskar föredrar att fotografera och det är inte vad du tror
Hem LEVERANTÖRERONEPLUS Analys visar: Det här är vad svenskar föredrar att fotografera och det är inte vad du tror

Analys visar: Det här är vad svenskar föredrar att fotografera och det är inte vad du tror

Publicerat av: Redaktionen

Om du är en av dom som tror att vi svenskar föredrar att fotografera vår mat, våra fikastunder eller att solen äntligen kommer fram så har du fel.

En analys av närmare 4000 bilder tagna av svenskar visar att vi är besatta av vår natur. Närmare bestämt så är vi besatta av vår skog, i den utsträckning att vi hellre tar bilder av vår skog än vi tar selfies eller bilder på de i vår närhet.

OnePlus lanserade kampanjen True Colors i samband med lanseringen av deras OnePlus 9-serie för att hylla samarbetet med svenska företaget Hasselblad och den nya kameran i telefonerna. För att visa upp kraften i telefonerna och deras förmåga att återge färg så startade OnePlus True Colors tillsammans med deras community för att hitta världens alla färger. Och efter en månad med över 100.000 bilder delade, från Sverige till Indien, så närmar sig kampanjen sitt slut. Och som en sista del i kampanjen har OnePlus nu analyserat alla dessa bilder för att dela vad det faktiskt är som vi föredrar att fotografera.

Om du skulle gissa så skulle du säkert säga att det vi mest frekvent delar är bilder på mat, fika eller våra djur som hundar och katter. Det brukar vara det som anses vara bra content på Instagram. Men det är inte ens i närheten det som vi helst föredrar att fotografera. Det vi allra främst delar på Instagram under #TrueColorsSweden är skogen. 40% av alla bilder som togs med hashtagen var bilder på skogen. Och det kan naturligtvis bero på våra nuvarande omständigheter för vi tar mycket mer bilder på skogen och naturen än vi tillexempel tar selfies (13%), bilder på våra nära och kära (9%) eller bilder på våra djur som hundar (8%) och katter (5%).

Det finns också en annan sak som vi svenskar går i gång på och det är ju såklart vädret. Vi älskar inte bara att prata om vädret utan att också fotografera det förändrade vädret. Bilder på snö som kommer tillbaka (14%) och bilder på solen som äntligen kommer fram (11%) var framträdande bland statistiken.

Det går såklart fortfarande att delta i #TrueColorsSweden och förändra statistiken. Kampanjen avslutas på söndag den 16 maj och efter det kommer sex vinnare att utses och tillsammans med OnePlus få en skräddarsydd resa till någon av världens sju världsdelar för att själva upptäcka världens True Colors.

Metod

Datan från vår statistik kommer från bilder publicerade på Instagram och som har använt #TrueColors hashtagen tillsammans med data från True Colors IG skanner, under en sex veckor lång period. Totalt har vi analyserat ett representativt urval av 139,088 bilder tagna globalt. I Sverige har 3911 bilder analyserats och står till grund för insikterna som ovan förmedlats.

Globala datan kommer från 10 olika länder som alla varit en del av kampanjen: Belgien, Tyskland, Danmark, Finland, Sverige, Storbritannien, Frankrike, Indien, Polen och Rumänien.

Relaterade Artiklar