I hela 45 år har AJ Produkter levererat inredning till kontor, skolor, lager och industri.
Företaget som länge byggde sin framgång på postorder, lanserar nu en ny e-handelssite där kundens köpupplevelse står i centrum.
AJ Produkter är idag verksamma på 19 marknader runt om i Europa och lanseringen av den nya e-handelssiten är en central del i företagets strategi för att öka närvaro och vinna marknadsandelar internationellt. Målet är att leverera en snabb, smidig och personaliserad köpupplevelse för kunden. Som partner i projektet valde AJ Produkter e-handelsexperten Avensia.
”Samarbetet med Avensia har fungerat fantastiskt bra”, säger Johan Petersson, CIO på AJ Produkter. ”Våra medarbetare och Avensias konsulter har bildat ett sammansvetsat projektteam med snabba kommunikationsvägar och mycket erfarenhetsutbyte. Med ett tydligt, gemensamt mål, rätt kompetens i teamet och tät kommunikation har vi tillsammans kunnat driva projektet i hamn på ett otroligt smidigt sätt”, fortsätter Johan Petersson.
E-handel inom B2B-segmentet har generellt inte utvecklats i samma snabba takt som för konsumentprodukter. Men att försäljning mot företag måste innebär en produktfokuserad, saklig och trist e-handelsupplevelse är en förlegad tanke. AJ Produkter har en ambitiös e-handelsagenda där de vill inspirera och stödja kunden genom hela köpresan. Den nya siten levererar hög teknisk prestanda och smart funktionalitet som förbättrar köpupplevelsen och därmed driver ökad försäljning för AJ Produkter.
”Den nya siten är nyckeln för att framtidssäkra digital försäljning och tillväxt”, säger Viktor Sundberg, Head of E-commerce and Digital Marketing på AJ Produkter. ”Vi har nu en stabil teknisk grund som ger oss den flexibilitet vi behöver för att testa, optimera och vidareutveckla funktionalitet för att kontinuerligt öka konverteringsgraden och därmed växa omsättningen i våra digitala kanaler”.
”Vi är stolta över att få göra den här resan tillsammans med AJ Produkter”, säger Robin Gustafsson, VD på Avensia. ”Tack vare att våra medarbetare varit med hela vägen från uppstart där vi tillsammans definierade projektets omfattning och mål, har vi kunnat styra mot en tydlig riktning genom hela projektet och lanserat en site som direkt levererar värde för AJ Produkters kunder och affärsmål”, avslutar Robin Gustafsson.
AJ Produkters nya e-handelssite är byggd på Optimizely (Episerver) och Avensia Nitro samt lösningar från Inriver, Apptus och NETS. Siten är hittills lanserad i Sverige, Finland och Slovakien. Övriga marknader kommer att rullas ut under hösten 2021.