Den globala betalningsleverantören Adyen och Systembolaget ingår ett nytt samarbete.
Syftet är att bättre möta kundernas förväntningar genom branschledande teknik och innovation.
Direkta exempel på samarbetets fokus är omnikanal, säkerhet och smidigare betalningar.
Det globala betalteknikbolaget Adyen meddelar idag att företaget går in som främsta betalningsleverantör för Systembolaget, det statligt ägda bolag som har lagstadgat monopol i Sverige på detaljhandel med alkoholhaltiga drycker. Verksamheten bedrivs idag via 448 butiker och e-handel med hemleverans.
Adyen vill i sitt samarbete med Systembolaget bidra till det statliga bolagets digitaliseringsresa.
”Det är en stor ära för oss att få bidra till Systembolagets innovationsförmåga. Det understryker vår tro på att en modern betallösning främst ska bidra till hållbar konsumtion och en bättre upplevelse för säljare såväl som köpare”, säger Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden och Baltikum.
Genom att erbjuda ett helhetsgrepp för betalningar både i butik och online kan Systembolaget få full kontroll över betalningarna och därmed förbättra kundupplevelsen genom kortare köer, självutcheckning, fler betalsätt och säkrare kontaktyta genom kontaktlösa betalningar.
”Pandemin har accelererat beteendeförändringar för den fysiska och digitala handeln. Tillsammans med Systembolaget vill vi möta den utvecklingen och samtidigt höja kundernas förväntningar genom ett dedikerat innovationsarbete. Målet är en tryggare och smidigare service för den hållbara konsumtion som är Systembolagets huvudfunktion”, avslutar Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden och Baltikum.