Resurs Bank tar Loyo Pay, appen för mobila betalningar, till Norge efter den svenska lanseringen i mars 2017.
Med inträdet i Norge möter Resurs Bank en marknad för mobila betalningar som kommit längre än i Sverige, både vad gäller konsumentintresse och teknisk anpassning i butiker.
Enligt DIBS e-handelsrapport 2016 gjorde 48 procent av de norska e-handelskonsumenterna köp från en mobil enhet, där motsvarande siffra ligger på 31 procent i Sverige enligt E-barometern. Även i fysiska butiker där NFC-anslutna terminaler krävs för mobil betalning ligger Norge i framkant då ett stort antal aktörer och kedjor är anslutna enligt EU-kravet som säger att samtliga betalterminaler i Europa ska ha stöd för NFC den 1 januari 2020.
Genom lanseringen av Loyo Pay i Norge ökar Resurs Bank kundnyttan ytterligare för sina norska kunder som nu får en digital betaltjänst som gör det enkelt och smidigt att handla i alla kanaler; vid e-handel, i appar och i fysiska butiker samtidigt som avancerade säkerhetsmetoder erbjuder trygga och säkra köp.
För att använda Loyo Pay krävs en Androidtelefon samt ett Mastercard-kort utgivet av Resurs Bank, t.ex. Supreme Card. Loyo Pay laddas ner från Google Play. För närvarande kan tjänsten inte användas med iPhone, då Apple valt att spärra NFC-tekniken