Blågults segertåg i fotbolls-VM fortsätter och så gör de blågula fansens dataanvändning.
När Sverige mötte Schweiz gick tv-trafiken i (nät)taket och ökade med 500%. Hittills den högst procentuella ökningen för tv-tjänsten under VM.
I Sveriges match mot Sydkorea ökade mobildatatrafiken med 80% och tv-trafiken med 250%. När Sverige ställdes mot Tyskland på midsommardagen var motsvarande siffror 30% och 100%. I Mexiko-krossen ökade mobildatatrafiken med 120% och tv-trafiken med 250% – den största ökningen dittills under VM.
Men ingen av gruppspelsmatcherna kunde mäta sig med Sveriges åttondelsfinal. Visserligen sjönk mobiltrafiken något i jämförelse med förra matchen men ökade med 90% jämfört med samma dag och tid veckan innan VM. Tv-trafiken däremot slog datarekord med hela 500%.
– Det råder helt klart fotbolls- och datafeber i Sverige. Vi kan helt enkelt konstatera att svenskarnas kärlek till landslaget speglas i vår dataanvändning. Vi är nu mitt i semesteryran och vill helt enkelt inte missa ett enda ögonblick – även om vi är i stugan, tar sista rycket på jobbet eller sitter i bilen på väg till sommarstället i Svärdsjö. Inga höga odds på att vi får en ny trafiktopp på lördag i kvartsfinal, säger Anders Tillander, chef för Telias konsumentaffär.
Rättigheterna ligger i år hos SVT och TV4, kanaler som du lätt har åtkomst till via Telias digital-tv eller streamingtjänst Telia Play.