Som första skönhetsaktör i Norden lanserar KICKS ett banbrytande AI-verktyg för hudvårdsanalys för att stötta sina kunders hudvårdsresa.
Med satsningen vill KICKS stärka kundupplevelsen och sin expertroll ytterligare, detta genom att med stöd av AI bli ännu mer guidande och problemlösande för sina kunder.
Verktyget, KICKS Skin analytics, finns tillgängligt på KICKS.se från april 2022. Samarbetspartner är Revieve som är global marknadsledare inom området.
”Som ledande skönhetsaktör vill vi alltid ligga i framkant och driva den digitala transformationen inom branschen och att konstant vidareutveckla kundupplevelsen, för att stärka både kundnöjdhet och lojalitet, är avgörande för att vi som bolag ska kunna vara fortsatt konkurrenskraftiga. Att erbjuda en personlig och guidande köpupplevelse oavsett kanal är också centralt i vår omnikanalsstrategi, varför även våra skönhetsexperter i butik kan dra nytta av KICKS Skin Analytics via iPads, säger Freddy Sobin, VD på KICKS.
Personlig guidning och skräddarsydd hudvårdsrutin
Med hjälp av AI-verktyget får kunden hjälp att upptäcka och hitta produkter som är anpassade utifrån både hudtillstånd och behov. AI-verktyget analyserar huden baserat på kundens selfie i kombination med svar på frågor om vilket resultat man önskar uppnå. Ett antal externa faktorer, som luftkvalitet, UV-index och luftfuktighet, som påverkar huden vägs också in i analysen. Hudvårdsanalysen resulterar i att kunden får skräddarsydda produktrekommendationer för såväl sin dagrutin som nattrutin, där hon själv också kan välja relevant prisnivå för sina individuella rekommendationer.
“Vi är mycket glada över att KICKS som första bolaget i Norden tar ledarskapet i att personalisera kundupplevelsen med stöd av Revieve’s AI-drivna lösning. En lösning som idag redan används av ledande skönhetsaktörer och återförsäljare på fem kontinenter. Tillsammans med KICKS vill vi bana vägen för digital transformation inom skönhetsbranschen där vi använder teknikens kraft för att upptäcka och erbjuda skräddarsydd skönhet baserat på kundens behov,” säger Sampo Parkkinen, grundare och VD på Revieve.
Steg för steg – så här fungerar KICKS AI-verktyg för hudanalys:
- Kunden svarar på ett antal frågor om sig själv och sin hud samt vilket resultat man vill uppnå.
- Kunden tar en selfie (valfritt).
- Hudvårdsanalys genomförs baserad på kundens selfie och svar. Platsdata för att utvärdera luftkvalitet, UV-index och luftfuktighet vägs också in i analysen. Detta eftersom dessa faktorer också påverkar hudtillståndet.
- Baserat på hudvårdsanalysen får kunden en skräddarsydd och heltäckande hudvårdsrutin bestående av produktrekommendationer både för dag och kväll.
- Kunden kan välja önskat prissegment (lågt, mellan eller högt) samt möjlighet att lägga produkterna i varukorgen.