När Black Friday 2019 summeras kan det konstateras att svenskarnas stora shoppinghögtid återigen slagit alla försäljningsrekord, och statistik från Klarna visar att försäljningen ökade med 14 procent.
Men prismässigt slår årets rea inga fyndrekord, då statistik från Prisjakt visar att priserna endast var 5 procent billigare än en vanlig dag och att priset till och med ökade på var 7:e produkt.
– Det finns ju idag en del skepsis bland konsumenterna mot prissättningen under Black Friday och ser man till årets siffror kan det finnas visst fog för detta. Vår statistik från årets Black Friday visar till exempel att knappt var 7:e produkt gick upp i pris. Med det sagt fanns det en del fina klipp att göra, så länge man gjorde sin research och jämförde priserna mellan butiker, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt.
– Miljontals svenskar fyndade under Black Friday, och de som handlade allra mest per person jämfört med genomsnittssvensken var Stockholmarna och Norrbottningarna. Vi vet sedan tidigare att över halva befolkningen planerat att handla, och att nio av tio hade planerat sina köp och bestämt sig för hur mycket de skulle spendera sedan flera veckor tillbaka. Och även om prissänkningarna var blygsammare än tidigare så verkar det som att många ändå kunde utnyttja erbjudanden och köpa varorna de hade kikat på sedan tidigare, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.
Black Friday: Procentuell ökning i omsättning mot 2018: 14 % (Köp med Klarnas betalningslösningar)
Län med störst försäljningsökning jämfört med fjolåret: Stockholms län, Kronobergs län, Region Skåne (Klarna)
Län med högst shopping per capita: Stockholms län, Norrbottens län, Kronobergs län (Klarna) (se fullständig tabell i botten av dokument)
Prisstatistik
Inför Black Friday 2019 förväntade sig svenskarna rabattsatser på 44 procent, visar en nationell undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av Prisjakt. Resultatet var dock följande:
Prisnedgång Black Friday 2019: 4,77 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2018: 4,7 %)
Andel varor som gick ner i pris Black Friday 2019: 39,85 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2018: 35,32 %)
Andel varor som gick upp i pris Black Friday 2019: 14,4 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2018: 12,14 %)
Mest populära klockslaget att handla enligt Klarna: 21.00-22.00
Populäraste varorna (köpintresse) på Prisjakt under Black Friday 2019:
Microsoft Xbox One S 1TB – All-Digital
Apple AirPods (2nd Generation)
Sony WH-1000XM3
Åldersgrupp med störst ökning jämfört med fjolåret: 18-35 (Klarna)
Åldersgrupp med störst ökning jämfört med en genomsnittlig dag: 18-35 (Klarna)
Försäljningsökning jämfört med fjolåret fördelad kvinnor/män: 17% (kvinnor)/10% (män) (Klarna)
Kategorier med störst ökning jämfört med fjolåret: Mode och skönhet (18%), Elektronik (17%) (Klarna)
Varor som sänktes mycket procentuellt (Prisjakt):
For Honor (PS4-spel)
20 november 2019: 99 kronor
Black Friday 2019: 19 kronor
The North Face 100 Glacier Full Zip Fleece Jacket (Herr)
20 november 2019: 399 kronor
Black Friday 2019: 200 kronor