Svenskarna inser att de åter kan spara stort genom att slippa dyra mellanled
Svenska konsumenter har åter börjat handla från e-handelsplattformen Wish i stor skala. Ett halvår efter PostNord-avtalet, som innebär att konsumenten slipper betala momsen då Wish hanterar den direkt vid köptillfället, har antalet paket till Sverige nu krossat miljonvallen med betydande intäkter för svenska staten. Under Black Friday förväntas antalet paket som köps via Wishs plattform öka rejält.
Amerikanska e-handelsplattformen Wish kapar mellanhänder och gör det möjligt för svenska konsumenter att handla mer än 200 miljoner olika produkter till mycket låga priser direkt från en miljon handlare över hela världen.
– Handeln är på väg uppåt i takt med att kunderna förstått att momsen inte drabbar dem, och svenska konsumenter kan spara stora summor genom att ta bort fördyrande mellanled. Med Black Friday och den stundande julhandeln är vår förhoppning att vi inom en snar framtid är tillbaka på gamla nivåer, säger Håvard Stjernen, Country Manager Nordics på Wish.
Från en trög start efter avtalet med PostNord i juni har Wish-försändelserna successivt ökat för varje vecka. Under hösten har paketströmmen återigen tagit fart i takt efter att konsumenterna fått kunskapen om att det återigen är fritt fram att handla utan att drabbas av moms och avgifter. Och totalt sett har 15 000 till 20 000 försändelser per dag anlänt till svenska konsumenter via PostNord.
Det senaste halvåret har inneburit hårt arbete för Wish att få en miljon handlare att märka Wish-paketen till mottagare i Sverige för en snabb, smidig och momsfri hantering för kunderna. Under perioden har också kundservicen förbättrats med ett nytt avtal med WhatsApp Business och utökad svensk kundservice som stöttar konsumenten från order till leverans.
– Vad många inte känner till är att vi har 15 svenska kundservicemedarbetare som stöttar kunder som behöver hjälp att handla, något som vi ser ger resultat, säger Håvard Stjernen.