Med fotbolls-VM runt hörnet har TV-försäljningen tagit ordentlig fart.
Störst ökning noteras för de riktigt stora skärmarna, från 70 tum och uppåt, som ökar med hela 500 procent jämfört med samma period förra året.
– Vi vet av erfarenhet att stora sportevenemang har en stor påverkan på TV-försäljningen och det är den effekten vi ser nu, säger Tommy Ahlvin, Försäljningschef på Elgiganten.
Sportevenemangen har gett TV-försäljningen ny luft under vingarna. Efter en någon svag inledning på året så ökade efterfrågan med de svenska framgångarna i hockey-VM. Och med fotbolls-VM runt hörnet har försäljningen tagit ytterligare fart.
– Vi vet av erfarenhet att stora sportevenemang har en stor påverkan på tv-försäljningen och efter OS så är det fotboll som engagerar allra flest. Trenden de senaste åren har gått mot allt större skärmar. I år är det skärmar från 70 tum och uppåt som står för den största ökningen med 500 procent ökning jämfört med samma period förra året, säger Tommy Ahlvin.
Men även om den är viktig, så är storleken inte allt. Med Sverige i VM-turneringen finns det mer att ta hänsyn till för bästa möjliga sportupplevelse.
– Vi kan konstatera att kunderna vill ha en allt större TV i vardagsrummet, men de väljer också att investera lite mer för att få rätt funktionalitet och design. Den ska vara stor, erbjuda riktigt bra bildkvalitet och möjlighet till streaming, säger Tommy Ahlvin.
Så väljer du TV för bästa sportupplevelse
1.STORLEK – När du tittar på sport kan storleken på skärmen vara avgörande. Inför fotbolls-em 2016 var det skärmar över 60 tum som ökade allra mest. I år står skärmar över 70 tum för störst ökning.
2.BILDKVALITET – Den häftigaste upplevelsen får du med en färgrik bild och bra rörelseskärpa. Bäst blir det med en OLED eller QLED-skärm med 4K, HDR och en vass bildbehandlingsmotor!
3.LJUD – Med allt tunnare tv-apparater finns allt mindre plats för högtalare. För den ultimata upplevelsen väljer många att komplettera med en soundbar eller en multirumslösning.
4.STREAMING – En extra viktig funktion för dig som är sportintresserad men utan linjär-TV. Många nya TV-apparater har en inbyggd Chromecast som gör det ännu enklare att streama innehåll från smarta enheter.