Ett starkare varumärke och nöjdare kunder bidrog till att verksamhetsåret 2017/2018 blev ett nytt rekordår för Elgiganten, med en tillväxt på 10,4 procent till 11,9 miljarder kronor och en resultatförbättring med 50 procent till 200 miljoner kronor.
Det starka resultatet beror framför allt på nöjdare kunder och en ökad försäljning inom samtliga produktområden. Företagsaffären (B2B), Telekom och Gaming utmärker sig däremot extra genom att redovisa kraftigt ökad tillväxt, trots starka siffror från fjolåret att jämföra sig mot.
– Vi har ett alldeles fantastiskt år bakom oss, där vi redovisar en kraftig tillväxt samtidigt som den totala elektronikmarknaden backar. Vi har haft en kontinuitet i vårt kundfokus under många år och det börjar ge tydliga resultat av i form av ett stärkt varumärke och ökad kundnöjdhet.
– Vi vill vara kundernas självklara destination när de ska handla vitvaror och hemelektronik och för det krävs fortsatt fokus på kunden och kunderbjudandet. Att vi fortsätter utvecklas, för att erbjuda bästa möjliga köpupplevelse, behovsanpassade tjänster och en utmärkt service, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
För verksamhetsåret 2017/2018 når Elgiganten en samlad volym på drygt 11,9 miljarder kronor, vilket motsvarar en tillväxt med 10,4 procent mot föregående verksamhetsår.
Det ska jämföras med utvecklingen av den svenska elektronikmarknaden i stort som backar med 0,8 procent enligt detaljhandelsindex (DHI). Samtidigt redovisar Elgiganten en ökad lönsamhet och resultatförbättring på hela 50 procent till 200 miljoner kronor.
– Under året har vi fortsatt satsningen på vårt butiksnät och ökat närheten till kunderna. Vi har 162 butiker idag varav 84 Elgiganten Phone House-butiker i stadskärnor och gallerior, som redovisar en väldigt stark tillväxt. Det visar att närhet och lättillgänglighet är viktig för kunderna, säger Niclas Eriksson.
Starka tillväxtområden
Försäljningen till företagskunder (B2B och R2B) fortsätter att öka och redovisar en tillväxt under verksamhetsåret på 11 procent, medan satsningen på kök resulterat i en tillväxt på 9 procent. Störst tillväxt hittar vi däremot inom segmentet Gaming som ökat med hela 38 procent under året.
– Intresset för gaming och e-sport har exploderat under de senaste två åren och vi ser inga tendenser på att det kommer att avta, tvärt om. Vi kommer därför att satsa på att bredda sortimentet inom framför allt PC-gaming, med datorkomponenter, hårdvara och tillbehör under året. Det här är produkter som kunderna, oavsett ålder, efterfrågar och vi vill vara den självklara återförsäljaren som kunderna vänder sig, säger Niclas Eriksson.
Den analoga och digitala världen lever i symbios
Tillväxten är fördelad på samtliga försäljningskanaler och visar att de fysiska butikerna fyller en viktig roll för kunderna, men där e-handeln står som den stora vinnaren.
– Vi växer i samtliga kanaler, men ser en rejäl växt för e-handeln som ökat med 32 procent under året. Det sker däremot inte på bekostnad av försäljningen i de fysiska varuhusen. Tvärt om ser vi ett starkt samband mellan våra digitala satsningar och vår analoga försäljning och kommer därför att prioritera utvecklingen av våra digitala kanaler och kommunikation framöver, säger Niclas Eriksson.
Under året har Elgiganten utökat sortimentet kraftigt, från 7.000 till 20.000 artiklar, vilket ger kunderna en unik bredd av produkter att välja mellan.
– Som kund ska du hitta alla produkter lättillgängligt hos oss, oavsett smak eller behov. Vi har långt gånga planer på att utöka sortimentet ytterligare under nuvarande verksamhetsår. Valfrihet för kunden är något vi tror på, säger Niclas Eriksson.