foodora har utsett Sofia Gunnmo till Head of Q-commerce.
Sverige är därmed först ut i Norden med ha en person som blir ansvarig för tredje generationens e-handel. foodora som är marknadsledande inom genren, q-handel, har som ambition att fortsätta sitt intensiva arbete med att skapa innovativa tjänster som utvecklar marknaden framåt.
Sofia Gunnmo blir Head of Q-commerce och ska utveckla och leda foodoras arbete med leveranser inom en timme för en mycket bred marknad. Gunnmo kommer senast från Cloetta där hon var utvecklingschef, och tidigare har hon haft flera ledande roller på Arla.
– Innan 2020 är över kommer svenskarna ha en helt annan syn på hur lång tid en hemleverans ska få ta. Bolag som tillämpar flera dagars hemleverans måste tänka om och tänka nytt. Att kroka arm med en snabb aktör är mitt råd – då dagens och morgondagens konsumenter förväntar sig att det ska gå fort. Okonventionella samarbeten kommer vi får se mycket av framöver, säger Sofia Gunnmo, nytillträdd Head of Q-commerce
– Det är viktigare än förr att hela tiden uppfinna sin affär. Idag är foodora är ett bolag som breddar och skapar möjligheter för många andra bolag. Det är med stolthet jag kan säga q-handel är här för att stanna, då stora bolag på flera olika marknader har inkommit med förfrågan om samarbeten kring just q-handel, säger Hans Skruvfors och fortsätter:
– Just nu verkar vi i en bransch som utvecklas i rasande fart, mycket på grund av corona som gjort att foodoras tillväxt hoppat fram två år. En situation som jag ser väldigt ödmjukt på. Då efterfrågan på q-handelsmarknaden växer, är jag mycket glad över att tillsätta Sofia Gunnmo som Sveriges första Q-handelschef, avslutar Hans Skruvfors, vd foodora Sverige