Detaljhandeln är på väg in i en ny era där teknik och data inte bara stödjer verksamheten utan omformar hela kundupplevelsen.
Här är två nyckelområden som förväntas definiera handeln framöver:
Retail Media Networks driver personalisering och insikter
Retail Media Networks (RMNs) väntas revolutionera detaljhandeln genom att utnyttja data och teknologi för att skapa personaliserade shoppingupplevelser och nya reklamkanaler.
Återförsäljare och varumärken kommer i allt högre grad att erbjuda personaliserat innehåll, erbjudanden och annonser till kunder som väljer att delta, antingen via lojalitetsprogram eller sponsrade aktiviteter som t.ex. en filmpremiär. Denna strategi gör det möjligt för återförsäljare att få tillgång till ytterligare budgetar från sektorer som dagligvaror och konsumentprodukter samt få värdefulla insikter om konsumenters preferenser och beteenden.
Mobila enheter dominerar alltmer handeln, nästan hälften (45%), av världens befolkning använder sina telefoner för att shoppa online dagligen enligt YouGov. Detta innebär att gäst-Wi-Fi-nätverk som installerades för fem år sedan inte kommer räcka till för att erbjuda tillfredsställande, eller mer avancerade kundupplevelser. Flera stora kedjor har redan tagit initiativ för att möta dessa behov. Fler handlare kommer även att blicka mot privat 5G som med ultralåg latens, hög hastighet och bättre säkerhet kan stötta mer avancerade shoppingupplevelser exempelvis med Augmented, Virtual och Mixed-Reality.
Genom att investera i modern infrastruktur kan återförsäljare säkra konkurrenskraft genom att tillgodose dagens krav och bädda för framtida teknologiska framsteg och kundtrender.

James Hughes – Retail CTO, EMEA, på Verizon Business
Smart data är detaljhandelns nya guld
Smart data ersätter big data som detaljhandelns främsta verktyg för att förstå och förbättra kundupplevelsen. Med hjälp av sensorer och avancerade analysverktyg kan återförsäljare mäta effekten av innehåll, optimera butikslayouter och identifiera strategiska områden för aktiviteter.
Traditionella verktyg som sensorer för att räkna kunder är ofta för begränsade och missar viktiga insikter, exempelvis kundresor och vistelsetider. Med ny teknologi, såsom datorseende och avancerade kassasystem, blir det möjligt att analysera flöden och rättfärdiga investeringar med datadrivna insikter.
Företag som redan implementerat dessa lösningar har lyckats optimera kundflöden och förbättrat butiksupplevelsen. Denna växande trend visar tydligt hur avancerad teknologi kan driva innovation och ge detaljhandlare en avgörande konkurrensfördel.
Ett globalt ledande detaljhandelsföretag har till exempel använt datorseende integrerat i sin befintliga butiksinfrastruktur för att generera värdefulla insikter. Dessa innefattar konverteringsgrader, värmekartor, vistelsetider, resmönster och kopplingar mellan användarflöden och innehåll i fönster eller butiksskyltar, hela vägen fram till kassan eller PoS-systemet. Flera andra stora företag undersöker liknande möjligheter.
Detaljhandelns framtid är smart, digital och uppkopplad. Genom att investera i innovativa teknologier kan återförsäljare både möta marknadens krav och skapa en trygg, effektiv och hållbar shoppingupplevelse.