Idag öppnar Sveriges första digifysiska butik! Butiken kan leverera allt från tvättmedel och Snickers till kompletta veckoinköp för ett hushåll – på mindre än 30 minuter.
Innovation och hållbarhet ska ledsaga foodora market. Därför har foodora inlett ett samarbete med podtaxibolaget Bzzt.
Antalet hemleveranser i världens storstäder ökar. foodora satsar därför på att bygga upp en miljövänlig infrastruktur kring leveranser av dagligvaror, och först ut är Stockholm. Lokala lager och så många kompakta, utsläppsfria fordon som möjligt ger både snabbare leveranser och bättre stadsmiljöer.
– Vi tillsammans kan göra luften renare i städerna genom att bara ändra på det sätt vi tänker kring leveranser. Det är en självklarhet att vi ska använda så många klimatsmarta fordon vi kan när vi levererar i city, säger Hans Skruvfors, vd foodora Sverige.
– Bzzt är som skapt för den här typen av uppdrag. Våra fordon är kompakta, energisnåla och utsläppsfria men stora nog att leverera tyngre och flera varor. Blixtsnabba leveranser med minimalt klimatavtryck är vårt mellannamn, säger Sven Wolf, vd för och medgrundare av Bzzt, och fortsätter;
– Vi är väldigt glada att vårt samarbete med foodora nu utvecklas från leverans av restaurangmat till att inkludera dagligvaror. Lokal e-handel från butiker och lager i stan är en gamechanger på marknaden och kommer att växa snabbt. Både foodora och Bzzt passar perfekt för de här lösningarna och vi tror att många butiker kommer att haka på detta, avslutar Sven Wolf.