Zalandos paket och förpackningar har kommit i flera skepnader och designer genom åren, men en sak har alltid förblivit densamma: den orangea “Zalando”-logotypen mot en vit bakgrund.
Nu är det dags för en förändring även här, när Zalando tar ännu ett steg mot målet att helt utesluta engångsplast till 2023.
Byter plast till papper
Zalando har redan inlett övergången med leveranser i papperspåsar istället för plastpåsar. De tidigare påsarna bestod av 80% återvunnen plast medan de nya leveranspåsarna är tillverkade av FSCⓇ-certifierat (FSC® N003557) och återvinningsbart papper. De nya förpackningarna har testats under 3 månader i Sverige, med goda resultat. Nu rullas den nya förpackningen ut på samtliga 20 marknader där Zalando verkar. Målet är att byta ut samtliga plastpåsar mot papperspåsar till slutet av första kvartalet 2022.
Att byta från plast till papper är ett led i arbetet med att helt utesluta engångsplast i förpackningar 2023. Redan under 2020 minskade Zalando mängden engångsplast per förpackning för varje skickad artikel med 22% till i genomsnitt 7,8 gram.
– Vi tittar hela tiden på andra, mer hållbara materialalternativ och metoder för att göra våra förpackningar kvalificerade för cirkulära system. Hållbarhet har ingen deadline. Vi kan alltid förbättra och utmana oss själva. Det är därför vi hela tiden utvecklar nya förpackningsalternativ som ger bästa möjliga skydd för de levererade varorna samtidigt som de uppfyller våra hållbarhetskrav. Vi prövar även alternativ med våra “pre-owned”-förpackningar, vilka idag är framställda av 30% gräs, vilket är en del av vårt arbete för att utveckla återanvändningsbara förpackningar för framtiden, säger Masood Choudhry, Vice President Logistics på Zalando
Från vit till brun kartong
Dessutom kommer Zalandos kunder från och med nu att få sina beställningar i ny förpackning, när de vita boxarna ersätts med bruna. De bruna boxarna är fortfarande gjorda av 100% återvunnen kartong, vattenbaserat bläck och lim av vegetabilisk stärkelse, precis som de vita var.
På Zalandos resa mot att bli en hållbar modeplattform är det viktigt att minimera avfall och hålla material i bruk så länge som möjligt. Polybags är till exempel en stor utmaning för modebranschen och därmed också för Zalando. De tunna plasthylsorna som skyddar enstaka föremål måste vara tillräckligt transparenta så att streckkoderna syns. Deras huvudsyfte är att skydda produkter från fukt, smuts och skador under lagring, transport och bearbetning. Zalandos polybags är tillverkade av 90% återvunnen plast och företaget undersöker möjligheten att minska den totala mängden material som används, till exempel genom att vika artiklar ytterligare en gång för att göra dem mer kompakta.
Zalando arbetar aktivt för att frikoppla sin ekonomiska tillväxt – och det därmed ökade antalet levererade paket – från företagets miljöavtryck. Nedan följer en sammanfattning över företagets senaste uppdateringar inom området:
- Jämfört med 2017 har Zalando minskat utsläppen från egen affärsverksamhet med 64%.
- Sedan 2019 har Zalando kompenserat koldioxidutsläppen från egen verksamhet, leveranser och retur med Gold-Standard- eller VCS-certifierade återplanteringsprojekt.
- 2020 använde Zalando 53 000 ton förpackningsmaterial, varav 87% kom från återvunnet material och 99% var återvinningsbart.
- Zalandos pre-owned-affär testar just nu en pilot med plastfria förpackningar.