Det ledande globala marknadsundersökningsföretaget Canalys lanserade sin globala rapport för smartphones under andra kvartalet och den visar att Xiaomi för första gången tar andraplatsen med en marknadsandel på 17% och en tillväxt på 83% jämfört med Apple.
Canalys menar att Xiaomi nu ändrar sin affärsmodell och går från att vara utmanare till att vara den som blir utmanad.
Detta har gjorts tack vare initiativ som konsolidering av samarbetspartners och en noggrann hantering på den öppna marknaden. Canalys kommenterade att Xiaomis nya mål är att gå om Samsung för att bli världens största leverantör.
I ett brev till alla anställda påpekade Lei Jun, grundare, styrelseordförande och VD för Xiaomi, att bli andra störst i världen är en viktig milstolpe i Xiaomis historia. Efter fem års utveckling under extremt svåra förhållanden har Xiaomis produktfunktioner förbättrats avsevärt och det har krattat vägen för premiummarknadssegmentet och gett ökningen av marknadsandelar. Xiaomi kommer fortsättningsvis att sträva efter att stärka kärnan i Xiaomi och cementera sin plats som det näst största varumärket inom smartphone.
Under fjärde kvartalet 2020 levererades 43,4 miljoner Xiaomi-enheter med 31,5% tillväxt, vilket överträffade Apple för första gången och som istället fick inneha en tredjeplats. Under första kvartalet 2021 hade Apple andraplatsen med 15% av den globala marknadsandelen för smartphones, följt nära av Xiaomi med sina 14% marknadsandelar. Xiaomis globala smartphoneleveranser var då uppe i 49,4 miljoner enheter med 69,1% tillväxt.
Xiaomis globala expansion tillsammans med en omvandling i nya kanaler för detaljhandel har varit en viktig drivkraft för att hjälpa företaget att bli den näst största tillverkaren av smartphones. Enligt data från Canalys expanderar Xiaomi snabbt på utomeuropeiska marknader och når över 300% tillväxt på marknaden i Latinamerika, över 150% tillväxt i Afrika och över 50% tillväxt i Västeuropa. Enligt resultatet från första kvartalet 2021 från Xiaomi har Xiaomi-smartphones lanserats i över 100 marknader över hela världen. Dessutom är Xiaomi-smartphones rankade som nummer 1 när det gäller marknadsandelar inom smartphones på 12 marknader och rankas som nummer 2 i Europa. Och i Indien är Xiaomi nummer 1 och har varit så i flera år.