Hälften av europeiska resenärer bokar sin resa online.
För att stötta svenska turistföretag att göra sina produkter mer synliga internationellt har Visit Sweden lanserat en e-guide. Guiden visar hur och var resenärer vill inspireras, planera, boka och minnas sin resa med hjälp av digitala tjänster.
Höstlovet har just passerat och bilder från ledigheter med familjen har flödat i sociala medier. För turister runt om i världen är det allt mer självklart att söka, boka, uppleva och dela med sig av sin resa med olika digitala tjänster. Samtidigt ökar nyfikenheten på upplevelser i naturen. Man blir inspirerad av vänners inlägg på Instagram, söker information på Expedia, bokar och betalar direkt på en hemsida genom bokningsmotorer som Bókun och har direktkontakt med företag via exempelvis WhatsApp.
Visit Sweden har utvecklat en e-guide, skräddarsydd för naturturismföretag. Den ska leda dem genom turistens hela resa, från drömmen om resmålet till att man kommit hem och minns höjdpunkterna.
Mer än varannan resenär i Europa väljer idag att boka sin resa online, antingen hela resan hos en researrangör eller genom att själv sätta ihop transport, boende och upplevelser.
– Sverige har redan en hög digital mognad och genom att bara göra fler upplevelser bokningsbara har vi stora chanser att ta en större position som resmål internationellt. Vi specialstuderar hur utländska resenärer rör sig digitalt och vill att turistföretagen ska få chans att utveckla hur de syns online så att det passar just deras verksamhet. Vi gör det för att tidspressade företagare ska få det enklare att nå en viktig europeisk och amerikansk marknad, säger Martin Randler, Chief Business Development Officer på Visit Sweden.
Guiden lyfter fram olika utländska resenärer för att visa hur det digitala beteendet varierar stort mellan länder, vilken förväntan man har på resan och vilka tjänster man är van att använda. Turistföretagaren lotsas steg för steg genom fem faser av en resa – drömma, planera, boka, uppleva och minnas – och får handfasta råd och fördjupad information om hur man kan använda digitala tjänster mest effektivt i varje steg.
Exempelvis ger e-guiden svar på var resenärer jämför alternativ och priser när resan ska planeras, om man ska satsa på en bokningsfunktion på sin egen hemsida eller hellre finnas bokningsbar på Momondo. Företagaren får också tips på i vilken fas av resan det är bäst att satsa på sina egna sociala mediekanaler och vilka verktyg och motorer som styr betalning och hantering av lediga datum. Också hur turister använder hashtaggar och geotaggar, drar nytta av Googles sök- och kartfunktioner och söker information på Google My Business finns med i guiden.
– Idag blir 44 procent av resenärerna inspirerade om resmål via sociala medier av någon man känner, och det här att vara synlig på rätt ställen genom hela resan är jätteviktigt för att attrahera rätt resenärer, öka lönsamheten och spara tid. En besökares geotaggade inlägg någonstans i Sverige blir nästa resenärs dröm att resa hit, fortsätter Martin Randler.
E-guiden om resenärers digitala beteende är den första av flera publikationer och kunskapstest som kommer att lanseras i Visit Swedens kunskapsbank för besöksnäringen. Bakom dem ligger bland annat olika målgruppsanalyser samt lärdomar från ett pilotprojekt som genomfördes under sommaren tillsammans med paddlingsföretag och turistregioner i Sverige.
E-guidens rekommendationer om hur Sverige kan synas och vara närvarande digitalt genom hela resan är också tänkt att användas som stöd för regionala turistorganisationer och destinationer i Sverige i deras utbildning av företag i området.
Guiden har tagits fram av Visit Sweden i projektet ”Svenska naturupplevelser på digital export” som finansieras via Jordbruksverket med stöd av EU-medel. Projektet fokuserar på marknaderna Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA. Projektet är fristående, men kompletterar Visit Swedens fleråriga program ”Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden”.