Handeln är en bransch i stor förändring och det är konsumenterna som har makten.
Den så kallade millennium-generationen har vuxit upp med internet, mobiltelefoner och datorer. Deras närvaro på nätet och köpbeteende ställer om hela marknaden och det går fort. Hogias expert på retail Annica Gilbertson gör en trendspaning inom den svenska handeln.
Digitaliseringen har förändrat konsumenternas köpbeteende. Millennium-generationen som idag är runt 20–40 år har vuxit upp i den digitala världen och representerar en av Sveriges starkaste köpgrupp. Nästa generation som nu växer upp och blir myndiga är 2000-talets första barn, vars ungdomstid än mer har präglats av ständig uppkoppling mot internet och sociala medier och med en inställning om att detta är en självklarhet. De yngre generationernas närvaro på nätet sätter nya spelregler för handeln.
Genom att konstant utsättas för nya intryck, kommersiella budskap och valmöjligheter via nätet fostras idag unga till att bli medvetna och kritiska konsumenter. Man litar mer på rekommendationer från vänner och influencers än på företag. För att skapa förtroende bland sina kunder är det därför viktigt att man som företag funderar igenom vilka värderingar man står för och formulerar en tydlig affärsidé. Framgångsrika varumärken lyckas skapa lojala kunder genom gemensamma värderingar.
Precis som förr är den personliga shoppingupplevelsen viktig för konsumenter.
Oavsett om kunden besöker en fysisk butik eller e-handel vill han/hon få tips och råd som passar just hen. Här har fysisk butik en fördel, dess nackdel är tillgängligheten. För att kunderna ska komma till butiken gäller det att skapa något unikt, en upplevelse. När förändringstakten är snabb är det viktigt att tänka annorlunda. Allt fler företag öppnar pop up-butik eller ett showroom där köparna kan se, känna och prata med proffsiga säljare samt låta sig inspireras. Dessa butiker har inte ett stort lager, utan erbjuder istället hemleverans.
En tydlig trend bland dagens konsumenter är det ska vara enkelt att handla. Oavsett vilken kanal kunden handlar via är det viktigt att snabbt och smidigt kunna genomföra köpet. E-handeln växer hela tiden och allt fler konsumenter använder sig av mobilen vid köp av varor och tjänster. En mobilanpassad webbsida är därför ett måste för företag. Men även om mobilen kommer att vara det primära sättet att handla ett tag framöver så går den tekniska utvecklingen väldigt fort. Nu lanseras teknik där konsumenterna kan effektivisera köpprocessen ännu mer genom att använda rösten. I Sverige räknar vi med att 50 procent av alla sökningar på nätet kommer att ske med hjälp av rösten redan år 2020. AI (artificiell intelligens) kommer att bli en del av vardagen och det är något alla företag måste hänga på.
Annica Gilbertson, Hogia Handelssystem