Vaimo, global ledare inom e-handelslösningar, sätter stort fokus på hemmamarknaden genom att internrekrytera Robin Carlsson till ny Sverigechef.
Senast har Robin byggt upp Vaimos närvaro i England, med varumärken som Dyson, Polarn o. Pyret och Jack Daniels.
Med prisbelönta e-handelslösningar och digitala strategier har Vaimo tagit en ledande marknadsposition, med B2C- och B2B-kunder från hela världen. Vaimos 15 kontor världen över hade en omsättning på 140 miljoner kronor första halvåret i år, vilket är drygt 30 % i omsättningstillväxt. Lagom till företagets tioårsjubileum sätts ytterligare fokus på Sverige genom att tillsätta Robin Carlsson som chef för landets två kontor.
Robin började sin resa hos Vaimo 2010 som frontendutvecklare när företaget endast bestod av 10 personer baserade i Stockholm. Under 2013 antog Robin utmaningen och ansvaret att leda Vaimos expansion i England. Under de senaste fem åren som Englands landschef har Robin etablerat Vaimo i en trygg position i Storbritannien och skapat en organisation som idag består av över 40 personer.
“Robin har byggt upp Vaimos verksamhet i UK från grunden, till att idag vara den ledande aktören på marknaden. Jag har stort förtroende för Robin att nu leda Vaimos enskilt största bolag, där allt dessutom startade.” säger Vaimos VD David Holender om rekryteringen.
För Robin har det aldrig varit någon tvekan att stanna kvar inom Vaimo, “Det har alltid känts självklart för mig att utvecklas vidare inom bolaget. Min känsla är att det är få företag som har en sådan motiverande och uppmuntrande miljö att jobba i. När jag började för åtta år sedan såg jag en sån passion inom företaget som jag direkt rycktes med i, och det har varit viktigt för mig att förmedla samma budskap till alla på Vaimo. Att få möjligheten bli landschef där allt började känns därför otroligt motiverande och kul.”
Vaimo, som idag arbetar med globala aktörer som Helly Hansen, Björn Borg, Bauhaus och Daniel Wellington, sätter ett stort värde på den lokala närvaron gentemot sina kunder. Med Robins långa erfarenhet inom företaget sätts fokus på att bygga upp och utvecklas på hemmamarknaden. Robin menar att svenska företag har kommit långt med sin e-handel, men att det fortfarande finns mycket kvar att göra.
“Med bland annat Amazons intåg i Sverige sätts större krav på en sömlös shoppingupplevelse, för både B2C och B2B, och att möta kundernas höga förväntningar med till exempel AI. Jag har sett hur hårt företag måste kämpa för att fortsätta vara relevanta i England, och det är någonting jag tar med mig till den svenska marknaden”, förklarar Robin.