Den senaste generationen av smartphones i succéserien Redmi från Xiaomi landar i nordiska butiker under de kommande veckorna – nu berättar man mer detaljer om den lanseringen.
Två modeller släpps i Sverige den 24 februari respektive 7 mars.
Globalt har Xiaomi sålt fler än 240 miljoner enheter i smartphonefamiljen Redmi. Det övergripande budskapet för Redmi-familjen är ”Rise to the challenge” och det förverkligas genom att erbjuda kraftfull teknologi och hög prestanda i en ny och lägre prisklass än vad som brukar förknippas med flaggskeppsmodeller. Av de fyra mobiler som visades upp vid den globala lanseringen i januari kommer två – Redmi Note 11 Pro 5G och den prisvärda Redmi Note 11 NFC – till Sverige. Vid säljstarten kommer båda telefonerna att ha specialerbjudanden:
Vid säljstarten av Redmi Note 11 Pro 5G den 7 mars, kommer telefonen att kosta 3 990 kronor inklusive moms och säljas i paket med de trådlösa Bluetoothlurarna Redmi Buds Pro 3 (värde 699 kronor). Den kommer i färgerna Graphite Grey, Polar White och Atlantic Blue, och säljs i minneskonfigurationen 6 GB RAM / 128 GB lagring.
Redmi Note 11 NFC som börjar säljas redan den 24 februari, har ett rekommenderat återförsäljarpris på 2 690 kronor inklusive moms men kommer under en begränsad tid, under den 24-27 februari, att säljas för 2 390 kronor. Den kommer i färgerna Graphite Grey, Twilight Blue samt Star Blue och har 4 GB RAM / 128 GB lagring.
Båda telefonerna kommer också med ett valfritt erbjudande om två månaders fritt abonnemang på YouTube Premium, som resultat av ett nytt partnersamarbete mellan Xiaomi och YouTube.
Redmi Note 11 Pro 5G erbjuder en mobilupplevelse utöver det vanliga i prisklassen. Den har en 6,67 tums 120 Hz AMOLED-skärm i FHD+-upplösning och en primär kamerasensor på 108 megapixel, försedd med Samsung HM2-sensor på 1/1,52 tum. Den har stöd för bildförstärkningsfunktioner som pixel binning (9:1) och dubbla ISO-lägen för att kunna fånga motiv med stort dynamiskt omfång och färgåtergivning även i dåligt ljus. En åttamegapixelkamera med ultravidvinkel på 118 grader och separat kamera för makrofotografering kompletterar huvudsensorn. Den främre kameran är på 16 megapixel. Skärmen har en touchkänslighet på 360 Hz och ljusstyrka på upp till 1200 nits.
Den har den åttakärninga processorn Snapdragon® 695 med 6nm-teknologi och en klockfrekvens på upp till 2,2 GHz, och stereohögtalare. Turbo Charge, som introducerades i förra årets flaggskepsmodeller från Xiaomi, stöds även här och möjliggör laddning på 67W, vilket gör att 5 000 mAh-batteriet kan gå från helt urladdat till 50 procent laddat på så lite som 15 minuter.
Redmi Note 11 NFC är kompromisslös och sätter en ny standard för sin prisklass. Formatet är något mindre än storasyskonet men den knivskarpa AMOLED-skärmen är på 6,43 tum och även här finns fyra kraftfulla kameror för olika former av specialfotografering, inklusive en dedikerad djupkameralins. Den kostnadseffektiva all-round telefonen har en Snapdragon® 680 processor och stöd för snabbladdning på 33W.
Nya smarta hemmet-produkter rensar luften – och golvet
Den 24 februari påbörjas även försäljningen av två nya produktserier i Xiaomis ekosystem för det smarta hemmet. Xiaomis ledande robotdammsugarserie med inbyggd moppfunktion, Mi Robot Vacuum-Mop 2 kommer i fyra olika versioner, från den prisvärda Lite för 2 490 kronor upp till den spetsade Ultra-serien för 6 990 kr inkl moms. Ultra kan köpas i paket med en station där enheten tömmer sig själv. Pro-modellen för 4 490 kr och standardmodellen för 2 990 kr kompletterar utbudet.
Även den smarta luftrenaren Xiaomi Smart Air Purifyer 4-serien kommer till Norden den 24 februari. Den kommer i tre olika utföranden, där toppmodellen Air Purifyer 4 Pro kostar 3 490 kronor inklusive moms, mellanmodellen 2 490 kronor och Lite-modellen 1 890 kronor. Pro-modellen har ett 3-i-1 filtreringssystem som kombinerar elektrostatisk och mekanisk filtrering för att fånga 99.97 procent av alla luftföroreningar på storlek ner till 0,3 micron.