Att kunna tillgodogöra sig den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen för att förstärka upplevelsen kring erbjudandet i butiker blir avgörande för framtidens handel.
Resan från köpupplevelse till upplevelseköp har börjat, enligt en ny rapport från Telia.
Att konsumera upplevelser är idag en självklarhet för de flesta svenskar och det får stöd i statistiken. För sju av tio konsumenter är upplevelser viktigt. Det handlar om allt från kultur, nöje och mat till resor och hälsa. Upplevelser blir nu också allt viktigare när vi besöker butiker, enligt en ny rapport från Telia som utforskar butikens förändrade roll, från att leverera köpupplevelse till att i stället erbjuda upplevelseköp.
Upplevelsekonsumtionen skapar nya möjligheter för butiken
Upplevelser i samband med butiksbesök kan bidra till att man besöker en viss butik oftare, väljer just den butiken framför en annan eller väljer att spendera mer tid i butiken. Fyra av tio konsumenter uppger att de skulle besöka en butik oftare om den erbjöd en upplevelse i form av en restaurang, barnpassning eller olika typer av event, oavsett butikskategori.
E-handeln är på stark frammarsch och butikskedjorna spås gå en tuff framtid till mötes. Trots det är fysisk närvaro fortsatt viktigt för många företag och alltfler e-handlare väljer att öppna permanenta eller tillfälliga butiker för att exponera sina produkter. Butikerna kommer spela en fortsatt viktig roll i konsumenternas liv men utformningen och rollen förändras i takt med nya digitala konsumentbeteenden och upplevelser blir allt viktigare för kunderna.
– Butikens styrka ligger i det fysiska, att leverera en tjänst som går att se, känna och dofta, på ett sätt som digitala kanaler har svårt att göra. Vi tror framtiden ligger i hybrida butikslösningar där tekniken och digitaliseringen används för att skapa eller förstärka upplevelser kring erbjudandet, berättar Elin Allison, affärsområdesansvarig för Handel i Telias företagsaffär.
Exempel på teknik som kan användas i hybrida butikslösningar:
- Digitala skärmar som anpassar erbjudanden efter vilken typ av kunder som rör sig i butiken vid olika tidpunkter.
- Med hjälp av appar och uppkoppling via butikens gästnätverk kan en kund både få hjälp att hitta i butiken och få personliga erbjudanden baserat på intressen och köpmönster
- Digitala speglar i provrummen låter konsumenten prova plagg som inte finns eller är slut i den fysiska butiken och komplettera sitt butiksinköp med inköp online.
- Heatmaps hjälper butiken förstå hur kunderna rör sig i butiken, t.ex. när det blir kö, och kan ligga till grund för att skapa en ännu bättre kundupplevelse.
Ett exempel på hur framtidens butiksupplevelse kan se ut är AMF Fastigheters koncept The Lobby som nyligen öppnade i Stockholm.
− Digitaliseringen förändrar sättet vi ser på den fysiska butiken och vilka krav vi ställer på upplevelsen. Hela branschen behöver hitta sätt att förnya sig, tänka nytt och dra nytta av digitaliseringens möjligheter. The Lobby är vårt sätt att ta nästa steg mot framtidens butiksupplevelser där besökarna får uppleva produkter, tjänster och lösningar från internationella och svenska varumärken. Vi kommer kontinuerligt att ändra och uppdatera innehållet och utvecklas tillsammans med våra varumärken och konsumenter, säger Annelie Gullström, affärsutvecklingschef AMF Fastigheter.
– I och med digitaliseringens framfart och att e-handeln växer kommer vi också se flera olika typer av butikskoncept, allt från mer avskalade butiksmiljöer som mer fungerar som lagershoppar eller uthämtningsställen för e-handel till pop-ups och mer permanenta butikslösningar där fokus ligger på inspiration och upplevelseköp, avslutar Elin Allison.