Allt fler svenskar shoppar via sina smartphones, virtuella kort blir allt mer populära och en majoritet använder mobilen som en naturlig del av shopping i fysisk butik.
Det är några av insikterna i en ny global undersökning från Klarna som visar hur konsumenternas sätt att shoppa – både online och i butik – har förändrats i efterdyningarna av pandemin.
Klarnas Mobile Shopping Report har undersökt mer än 13 000 konsumenter i 13 länder för att förstå hur konsumenternas shoppingvanor förändras i takt med att allt fler använder smartphones i sin vardag, vad som driver den utvecklingen och hur trenderna kommer förändra shopping via smartphones och digitala enheter i framtiden.
– Överlag utmärker sig svenska konsumenter vad gäller den pågående digitaliseringen av handeln, och det är tydligt att man är nyfiken på att testa nya tjänster och enheter för att effektivisera sitt sätt att shoppa. Det här är en trend vi har sett under en lång tid, och det ska bli intressant att se hur det utvecklas framöver. Ribban kommer helt klart fortsätta höjas för butiksägare som vill förstärka sina kundrelationer, speciellt för den yngre konsumentgruppen, säger Klarnas expert på konsumentbeteende Viveka Söderbäck.
Nyckelinsikter från rapporten:
- Svenska konsumenter är några av de som helst shoppar via sina smartphones globalt, där hela sju av nio (77%) har använt sin mobila enhet för onlineshopping, vilket är strax efter Norge (80%,) USA (79%) och Österrike (78%). De länder där man handlar minst via smartphones är Tyskland (67%), Belgien (63%) och Australien (57%). Jämfört med två år sedan består ökningen i Sverige till stor del av konsumenter i åldrarna 18-24 (79%) och 25-40 (64%).
- Antalet svenskar som anger att de oftare shoppar med sina mobiler än på andra sätt har ökat jämfört med för två år sedan (54%). Detta är högre än Norge (50%) och Tyskland (52%), dock något lägre än Finland där 55 procent handlar oftare med sina mobiler idag än två år tillbaka.
- Även om majoriteten av konsumenterna fortfarande föredrar att handla på stationära eller bärbara datorer håller detta på att förändras – särskilt i Sverige där preferensen för att shoppa via smartphones ökat från 29% till 40% på bara några månader.
- Svenska konsumenter är de som oftast använder sina telefoner för att göra research när de handlar i fysiska butiker – Detta är en global trend och utöver svenskar är beteendet mest förekommande hos australiensare och amerikaner. I samtliga länder i studien är män mer benägna att göra detta än kvinnor, men Sverige är det enda landet där kvinnor är mer benägna att göra research innan köp i fysisk butik med hjälp av telefonen.
- Svenskarna är prismedvetna konsumenter och söker aktivt efter de bästa erbjudandena när de handlar via sina smartphones. Faktum är att 92 procent av mobilanvändarna i Sverige använder sin smartphones för att leta efter de bästa erbjudandena och kampanjerna, medan 91 procent jämför priser mellan butiker. Svenskarna verkar också uppskatta ordning och reda, då två av tre (65%) av mobilanvändarna använder sin smartphone för att hålla reda på sina leveranser och returer.
- Virtuella kort ökar i takt med att kunder vill ha mindre fysiska kort och fler digitala lösningar. Globalt har två av tre (66%) hört talas om virtuella kort och två av sju (29%) har redan provat. Det högsta användandet av virtuella kort finns i Spanien (40%) och USA (37%) – i USA har hela fem av nio (56%) i åldrarna 25-40 redan provat ett virtuellt kort.
- Två av tre (69%) konsumenter globalt skulle föredra helt digitala betalningsalternativ i framtiden. Det här är ännu vanligare bland svenska konsumenter, där hela 72 procent är positiva till att byta ut sina plastkort mot digitala motsvarigheter. Svenska 18-24-åringar och 25-40-åringar är mest positiva till digitala kort och fyra av fem (80%) skulle föredra att använda digitala kort för alla framtida köp jämfört med 51 procent i åldrarna 57-75.
- I Sverige skulle fem av sju (71%) föredra att ha en enda app som innehåller alla shoppingfunktioner de behöver, i stället för flera olika. Det här är viktigt för konsumenter i åldrarna 25-40 där hela 81 procent uttrycker ett intresse för en allt-i-ett-lösning jämfört med 77 procent i åldrarna 18-24, 67 procent i åldrarna 57-75 och 63 procent i åldrarna 41-56.
- Främsta anledningarna till att svenskar föredrar multifunktionella shoppingappar är för att de sparar tid (71%) och förenklar shoppingresan (61%).